torsdag 30 juli 2009

Träningsläger i Kina

Jag såg just på Svenskas hemsida att tre landslagsdamer åker till Kina för träning. Vi har diskuterat Kinaläger i klubben men meningarna är delade. Vilka är lämpliga att skicka? Hur länge ska man stanna? Finns det risk att man tröttnar efteråt? Ska man stödja en pingiskultur som enligt de rapporter jag hört inte drar sig för en snärt mot benen om inte spelaren rör sig tillräckligt? Jag hoppas att vi kan ha en rejäl debatt om Kinaläger nu. Speciellt välkomnas naturligtvis ni med egen erfarenhet av läger i Kina!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Av det jag har hört av Norrlandtjejerna i 12-13 års åldern som vart iväg till Kina är det uteslutande positiva tongångar!

Dennis

TagliaTelle sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
TagliaTelle sa...

Fyra veckors terror, som ändå var en av de bästa månaderna i mitt liv.

Chengdu 2007, samma klubb som den kinesiska tjejen som höll till på västkusten i samma veva var ifrån; hette hon Zhang Li? Är ytterst tveksam på namnet... Tre stycken tretimmarspass om dagen (två pass för killarna) som alla avslutades med ungefär en timmes fys och stretching/tänjning, inte undra på att kineserna är så smidiga... Dessutom bestod andra halvan av mittenpasset av låda där spelarna gav åt varandra.

Alla dagar var identiska; varje pass började med uppställning i längdordning framför den kinesiska flaggan och tränaren gick genom det kommande passet, det hela avslutades med någonslags gemensam oussning och sedan sprangs det, på led, utan att ett ord hördes i hela hallen.

Alla förmiddagspass under hela månaden var identiska, likaså alla eftermiddags- och kvällspass, det vill säga; samma övningar pass 1, 2 och 3 varje dag. På lördagar var det matchpass som gällde och söndagarna vegs åt vila/utflykter.

Stället vi bodde på var relativt fräscht, vi hade stort rum med tv , egen toalett och vattenmaskin som fylldes på dagligen, men vi hade även mögel i taket och kackerlackor på golvet. Maten var kanon och intogs avskilt från kinserna (som iprincip enbart åt ris med soja medan vi bjöds på buffé två gånger om dagen), däremot var det samma mat under hela vistelsen. Frukosten var inte mycket att hurra för, söta bullar och dumplings men bor man bara något sånär centralt funkar det utmärkt att köpa med sig frukt och juice dagen innan.

Träningsmotståndet var bra, för bra, och jag som nybliven artonåring fick inte sällan spela med de meterlånga tjejerna på 10-11 år och konstatera att jag var chanslös. Deras kontroll och fokus var något utöver det vanliga. Det var nästan bara vid egen serve och vid loop mot loop jag kunde briljera.

Det råder en frukansvärd disciplin bland spelarna, tränarna lyssnar man på, annars får man en örfil. Bevittnade en misshandel av en 14-årig tjej som maskat vid lådan på grund av skadad handled. Det hela slutade med att restan av gruppen fick köra straffys på gårdsplan, 1,5 h fotarbete och morgonpasset därpå inleddes med att tjejen i fråga bad om ursäkt inför hela gruppen och knäföll framför tränarna.

Hierarkin är också mycket tydlig, längst ner i byggnaden tränade killarna, på mittenplanet tjejerna och överst småbarnen. Främst i hallen, på de bästa borden tränade de äldsta och bästa tjejerna, längst ner och närmst air conditionen de yngsta och sämsta.

Jag kan helt klart rekommendera en träningsresa till Kina, dock kan fyra veckor vara i längst laget och man får inte glömma bort att passa på att se lite av landet också.
Det var en mycket tuff månad, både fysiskt och psykiskt men den gav mig väldigt mycket och jag kommer garanterat åka tillbaka.

Jag förde resdagbok över resan och den går att läsa på www.resdagboken.se alias: glasklar
Har ni några frågor eller vill veta mer så svarar jag gärna på mittomina@hotmail.com

Förra årets ledare sa...

Tack Linda för ett givande inlägg. Hoppas att diskussionen fortsätter.

Anonym sa...

Hej...
Jag tror att att åka till kina är upplevelse men man skall inte tro att man blir en bättre pingis spelare på 14 dagars träning på andra sidan jorden... Ifs har man väldigt dålig hemma träning å kanske man blir betydligt bättre men inte om man har en bra hemma träning med hårda och noggranna tränare..
Det finns mång både föräldrar och spelare som tror att det ger underverk tt åka till kina men tänk vad fel man har.. Man åker till Kina för att få uplevelsen och kanske det kan göra lite skillnad på något slag..

MVH Mr Pingis