onsdag 11 november 2009

TV-sändningarna

Diskuterade häromdagen med en en annan tränare vilken effekt TV-sändningarna från Pingisligan kommer att få. Han menade att det kommer att göra att ännu mer fokus och därmed pengar kommer att läggas på seniorer och herrar medan jag hoppas att sändningarna kan få effekten att fler upptäcker att pingis är roligt.
Fast innerst inne tillhör jag den lilla? skara som tror att det inte spelar så stor roll för pingisens framtid om 30 000 till tittar på TV-pingis. Hoppas jag har fel. Vad tror ni?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förklara gärna varför du tror att det inte spelar så stor roll för pingisens framtid om 30 000 till tittar på TV-pingis. Det påståendet låter för mig helt obegripligt. Min uppfattning är att TV-tid ger följande:

- Möjligheter för pingisligalagen m.fl. att på ett bättre sätt än idag jobba med sponsring och marknadsföring

- Stärker pingisens status och marknadsvärde

- Ger sporten mer övrig mediatid och mer plats i pressen

- Ger sportens utövare, tränare och ledare energi och framtidstro.

- Mer exponering ger bättre möjligheter att rekrytera nya unga killar och tjejer i föreningars pingisskolor

- En mer TV-exponerad liga ger mer pengar...ger bättre spelare...ger bättre konkurrens...ger bättre topp...ger ett bättre landslag...ger än mer TV-tid...o.s.v....en god spiral är i gång

Vad ska vi göra istället...lägga oss ner och dö???...och fortsätta lyssna på gnällkören att pingisen i Sverige inte har någon framtid...tillhör du en av dem?...gnällspikarna?

Anonym sa...

Det nya formatet för Elitserien har blivit ett lyft. Mycket lättare att ta med oinvigda nu när spelet sker på ett bord och att matchens längd är ungefär 2 timmar.
Med det här formatet så har pingisligan blivit en bra publiksport.

Förra årets ledare sa...

Skönt att få en replik,tack. Nej, jag tillhör inte gnällspikarna. Vill däremot varna för att vi sätter oss till ro och tror att det ska lösa sig nu. Skulle vara intressant att veta vilken TV-publik som tittar på Pingisligans sändningar i TV4 sport. Omorgon ligger vi mellan Monster Jam och Wrestling. Hoppas de uppskattar lite stillsam pingis däremellan ;)
Skulle vara intressant att veta lite hur satsningar som gjorts av olika idrotter innan gett resultat. Anonym har många goda skäl (som till exempel att ge framtidstro hos utövare och tränare)som även jag hoppas ska leda till något men jag tror det viktigaste är att få många ungdomar att pröva på bordtennis under ordnade former. Är fortfarande tveksam till om TV-sändningarna ger detta. Kommer väl i så fall att ganska snabbt visa sig i licensstatistiken. Fortsätt diskussionen!!

Anonym sa...

Det har blivit en alltför gnällig och negativ inriktning på tjejbloggen.
Mer fokus på förbättringsförslag och mindre kritik av det som faktiskt görs.

Förra årets ledare sa...

Ska ta till mig kritiken, fast det har väl inte hunnit bli så gnälligt, det har ju inte varit så många inlägg de senaste månaderna. Jag är alltså positiv till TV-sändningarna, det jag undrar över är om det verkligen är så att allt löser sig då? Ingen har väl uttalat det men jag har märkt en viss tendens att en del pingisentusiaster tror det. Jag tycker också det nya formatet är bra, var lite rädd att en del duktiga spelare skulle få stå över när det blev tremannalag men så har inte blivit fallet. Flera av de duktiga juniorerna har fått chansen. Hoppas det finns någon duktig kraft som kan få in även damernas högsta serie i TV.

Anonym sa...

Jag vill bara säga detta. Om inte pingisen hade gjort en satsning på TV sändningar, precis som innebandyn gjort och fått in mer pengar. Kolla Varbergs innebandy klubb. De får sponsorer lite vars stans ifrån nu och stora pengar. Om vi skall få in fler lirare till pingisen behövs det att vi syns och det gör man genom TV bäst. Om det sedan ligger mellan 2 program som inte har med pingis att göra det får alla leva med. Vem vet, det är kanske någon av dem som blir intresserade av pingis när de sitter och vänta på sitt program. Men det finns en poäng och det är att vi måste fortsätta jobba på andra plan och få in fler pingis spelare. Det räcker inte med enbart TV sändningar. Vi måste också fortsätta satsa på att få in fler ledare, det är väl där vi har störst problem, just nu.
Nä fortsätt på den inslagna vägen och i stället för att vara negativ till allt nytt så försök vidareutveckla det som startats och där får var och en som sysslar med pingis ta sitt ansvar.
S.K

Anonym sa...

Intressanta tankar och här kommer ett rykte: Damernas Elitserie i Tv4sport nästa säsong i tremanna lag. Vill inte hänga ut några lag och spelare men oj oj oj...

Mitt förslag är att alla klubbarna lägger ner alla satsningar på kinesiskor och börjar satsa om från NOLL med Pingisskolor för tjejer och med kompetenta tränare som kan ge rätt utbildning och en chans i framtiden. Ett nytt koncept för att få in 7-9 åriga tjejer i klubbarna och med en röd tråd hela vägen till ett eventuellt proffsliv.

Faktískt ett bra läge att BÖRJA OM och inte fortsätta luras att nån ting händer för det gör det inte, i alla fall inte i rätt riktning och med rätt förutsättningar.

Christer sa...

Jag tänkte just säga det, det är här som i alla sporter, även damerna måste få TV-tid.
Och om jag ska sticka ut hakan lite så är ju pingisens damer jmf, med herrar mot tex. fotboll bra mycket mera sevärd.

Ge damelitserien lite TV tid också och som föregående kommentar håller jag med fullständigt. Se till att locka till oss unga tjejer till träningarna och bra ledare som får ut dem på tävlingar och i seriespel och håll nere kinesernas inflytande tills vi uppnår högre egen standard.