tisdag 12 januari 2010

Talangjaktenreflektioner

Som jag tippat blev det Erika front, Falköping som vann Talangjakten. Däremot blev det en överraskning på andraplatsen genom Natali Luu, Åstorp. Finalen blev tyvärr lite som förra året. En överraskning som tar sig till finalen men som då inte riktigt har kraft att ladda om för att få till en spännande final.

Lite reflektioner över tävlingen som helhet.

- Stor skillnad i backhandspelet mellan tjejerna
- Det korta spelet måste förbättras!
- Rankingen i F12 visade sig stämma ganska bra
- Gissar att Stina Källberg kommer att dominera de två kommande åren (men se upp med Ellen Holmsten, Spårvägen)
- Skönt att pingis är en inomhussport, -24 i Köping

Återkommer med rapport och tankar kring mötet med förbundskapten Pernilla Andersson.

3 kommentarer:

Morgan sa...

Fler reflektion och reflektioner på reflektioner.
Erika Fronth vann klart rättvist. Det hade dock varit kul att se henne mot Stina i finalen då Natali Luu verkade nöjd med att kommit till final.
Personligen tycker jag att de 3 översta på rankingen (även 4-5 helt ok) håller en bra klass men efter det så såg det ganska tunt ut. Alldeles för dålig teknik på många håll.
Angående att F12 rankingen stämmer håller jag delvis med. Tittar man i resultatlistan så kan man dock se att region norr spelarna ligger lite för högt och att öst spelarna ligger för lågt. Vad det beror på vet jag inte och det kan ju likväl bara vara en tillfällighet.
Stina kommer helt klart att dominera de närmaste åren hon är ju i en klass för sig. Ellen och några av 99:orna får slåss om 2:a platsen. Det roliga är dock att både Stina och Ellen är 00:or och kan vara ett riktigt lyft för svensk tjejpingis i framtiden (om man kan behålla dem).

Anonym sa...

Eftersom Natalie Luu ligger på 9:onde plats på rankingen så anser alltså du Morgan att hon inte håller någon vidare klass. Då är det väldigt konstigt att hon gick till final då. Eller vilken ranking går du efter.
Sen håller jag med om att det finns många bra 99:or och 00:or. Det ser likadant ut på pojksidan. 98:orna verkar vara ett mellan år i Svensk pingis.

Morgan sa...

jag menar absolut inte att nedvärdera Natalies insats (eller någon annans heller). Det var jättestarkt av henne att gå till final och det är ju alltid kul med en liten skräll. Jag tycker dock att de 5 första ligger en bit före både teknik och spelmässigt. Detta är ju min personliga åsikt och inte menat att såga eller såra någon.