tisdag 26 maj 2009

Intervju med Pernilla och David

Jag har fått svar på intervjufrågorna till Pernilla Andersson och David Gustafsson. Jag tog bara de frågor som ni ställde i kommentarerna.


1. Varför finns det inte en långsiktig plan för Sveriges dam/tjejpingis?

D: Jag kan inte svara på hur det sett ut innan jag började men i vintras och framför allt nu sedan Pernilla Andersson blivit heltidsanställd jobbar vi med att ta fram ett långsiktigt koncept. Ett led i den långsiktiga planen från SBTF:s sida var också att anställa en person på heltid på damsidan. Att ta fram en seriös, genomtänkt och hållbar plan tar dock tid och måste också få göra det för att bli så bra som möjligt. Samtidigt känner både jag och Pernilla att det finns en stark önskan från de som är engagerade inom pingisen att detta presenteras, eller i alla fall blir synligt i form av verksamhet, så snart som möjligt.

2. Varför har man inte en Team Stiga satsning på tjejsidan?

D: Självklart ska det finnas en flicksatsning på samma sätt som det finns en pojksatsning, det är också något som vår styrelse har avsatt i budgeten och en av de första saker som Pernilla tog upp med mig när hon fick ansvaret. Vårt mål är att starta upp en sådan satsning så snart som möjligt, men det gäller också att hitta någon dedikerad och kunnig person som vill ta sig an uppdraget.

P: Flicksatsningen är nu i startgroparna, vilket känns mycket bra då jag tror det är en viktig del i utvecklingen av svensk dampingis.


3. Är det ok att all planering för tjejerna kommer 1 - 12 månader efter killarnas planering?

D: Det är självklart inte okej, det ska finnas en bra planering för samtliga oavsett ålder eller kön. Jag har förstått att planering är något som efterfrågas mycket av klubbar, ledare och spelare och det är något vi måste jobba ännu hårdare med framöver.

P: Kommer tjejernas planering 1-12 månader efter killarnas planering?

4 . Om begåvning finns - hur mycket behöver en tjej träna för att nå europatoppen hur många:- läger per år- träningar i vardagen- tävlingsdagar
Gärna svar uppdelat för 10-åring, 13-åring och gymnasist.


P: Jag tror att det redan tidigt är bra att spela mycket pingis, och även ”leka” pingis på egen hand utan att det är styrd träning. Egentligen skulle jag säga att man ska träna så mycket som möjligt, men för en 10-åring kan det vara ett mål att träna pingis fyra gånger i veckan. Dessutom tror jag grunden för en bra fysik läggs tidigt, och att det därför är viktigt att kombinera pingisträningen med någon annan fysisk aktivitet för att bli allsidigt tränad och lättare kunna undvika skador i framtiden.
En 13-åring bör träna lite mer av allt. Kanske är det möjligt att hitta ett samarbete med högstadieskolan så att det går att träna två pass på dagtid i kombination med kvällspassen. Då får man ihop sex träningspass på en vecka plus tävling på helgen. Fysisk träning är fortsatt lika viktig och kan vara lite tuffare än tidigare.

Som gymnasist bör man ligga på 7-9 pass i veckan för att kunna vara med och konkurrera i Europa. Den fysiska träningen bör också vara ännu mer målinriktad och här kan det vara rimligt att köra fyra tuffa fyspass per vecka samt att träna mage och rygg fyra-fem ggr i veckan.

Om vi ser till hur det ser ut idag tränar svenska ungdomar generellt sett mindre i unga år än många andra européer. Och med asiatiska ungdomar kan vi definitivt inte konkurrera i mängd.
Vad vi däremot kan konkurrera med är kvalitet. Därför tror jag det är oerhört viktigt att vi lär våra pingisungdomar att tänka när de tränar och hela tiden vara vakna på vad som händer vid bordet. Då lär de sig läsa spelet och varje träning ger mycket. För att skapa kvalitet i träning krävs också bra, positiva träningsmiljöer där det bara är fighting som gäller.


5. Hur kan det komma sig att Pernilla är ansvarig för alla tjejer/damer medan det bland killarna finns flera ansvariga? Erik Lindh är ju inte ansvarig för alla killarna direkt.

D: Tanken är att Pernilla ska ha ett huvudansvar för tjejerna/damerna men att hon självklart ska bygga upp ett team av personer precis som det är på herrsidan. Exakt hur det teamet kommer att se ut eller organiseras är upp till Pernilla i dialog med mig att sätta ihop och det ska vi också göra. Det som känns lite svårt är att vi känner ett stort behov av att få organisationen på plats, en förväntan från alla engagerade pingismänniskor på att vi ska visa upp något och jag kan lova er att vi jobbar på det. Samtidigt måste det få ta den tid som krävs att tänka igenom saker och ting ordentligt och att hitta de personer som man tror kan och vill bidra på bästa sätt.

6. Till Pernilla. Har aldrig sett dig ute på några tävlingar, t ex USM och större tävlingar med många duktiga tjejer. Är det något som kommer?

P: Tanken är ju som sagt inte att jag ska ha hand om alla kategorier själv då det faller på sin egen orimlighet. Däremot har jag ett huvudansvar för organisationen. Eftersom jag i nuläget främst jobbar med damseniorer och damjuniorer har dessa aktiviteter varit prioriterade. Under våren har det varit många internationella tävlingar och läger för dessa kategorier, vilket gjort det svårt att vara på alltför många svenska tävlingar. Tycker ändå att jag har en ganska bra bild även av ungdomssidan efter att ha sett Växjö GP, Rekordspelen, Talangjakten, Pingisiaden, Safirs internationella och JSM under säsongen.
Tyvärr kan man ju inte vara på två ställen samtidigt när det är krockar i programmet och även en förbundskapten behöver tid för familj och fritid ibland.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat med intervjun Patrik!!

Detta forum är viktigt just för att det skapas en kanal mellan ledare/tränare&föräldrar som annars troligen uteblivit./AÅ