onsdag 11 februari 2009

Safir

Nästa helg så är det en av årets höjdpunkter, Safir International. Jag såg att lottning har ändrats i F14. Lottningen hittar du här.

Otroligt många nationer kommer till Örebro för att spela pingis. Egypten, Ryssland, Litauen, Hong Kong, Puerto Rico, Ungern, Finland, Lettland, Norge och Sverige ställer upp i F11.

I F14 är även spelare från Japan, Tunisien, Wales, Dominikanska Republiken, Tyskland, England, Frankrike och Estland med.

Jag är osäker på mitt eget deltagande. Det finns så mycket annat som måste fixas på hemmaplan.

Jag hoppas dock på ett bättre reportage från Pingis-tidningen detta år. Reportaget om den lilla Puerto Ricanskan som är född 2000 där det stod att hon hade vunnit flera matcher, vilket inte stämde. Det stod att motståndarna var minst fem år äldre, vilket inte heller stämde eftersom hon bl a förlorade mot en 97:a. Ni märker jag känner mig fortfarande lite irriterad trots att det har gått ett år...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Det var jag som skrev artikeln i Pingis 2/2008. Här nedan är texten i dess helhet.
Adriana Diaz - 120 centimeter talang från Puerto Rico
Safirs Internationella innehåller det mesta och för de flesta tillresta är det en fem dagar lång pingisfest i Örebro. Ta bara Adriana Diaz – född i oktober 2000 – från Puerto Rico, som är på sin första pingisresa i Europa. Det lyser om hennes ögon när hon vistas bland alla duktiga pingislirare. Och hon blev en riktig publikfavorit som alla ville gosa med och hon var ett väldigt tacksamt fotoobjekt.
– Jag tränar fem till sex dagar i veckan och älskar bordtennis, säger Adriana Diaz.
Lyckan var fullständig när hon fick prova Jan-Ove Waldners racket under hans och Mikael Appelgrens uppvärmning i träningshallen.
Till och med de båda rutinerade herrarna imponerades av den lilla – hon mäter 120 cm – talangfulla tjejen som slog forehand och backhand så det stod härliga till.
Hon tog tre medaljer i Karibiska mästerskapen för tioåringar senast. I Örebro är hennes motståndare minst fem år äldre än hon själv.
Hon är Puerto Ricos största talang och deras förbund har avsatt en budget för hennes satsning mot OS – 2020!
– Till sommaren ska jag åka till Kina en månad och träna, säger Adriana Diaz stolt, assisterad av sin pappa Bladimir, tillika karibisk herrsingelmästare 2006.
PER HÄLLSTRÖM

Bildtext
Adriana Diaz mäter bara 120 cm och är knappt synlig bakom nätet. När Jan-Ove Waldner började härja i resultatlistorna irriterades motståndarna över att det inte gick att slå någon som man inte såg. Adrianas motståndare verkar ha samma bekymmer.

Jag lägger inga värderingar på din blogg. Helt rätt, hon förlorade mot Pernilla Allert-Norgren, f. 1997, men att hon vann flera matcher har inte jag påstått. Jag tror inte hon vann någon vad jag kommer ihåg.
Du hoppas på ett bättre reportage i pingistidningen. Varför inte skriva själv då! Jag kan erbjuda dig att komma upp till pressrummet, glasburen mitt i hallen, där jag kommer att hålla till, så kan du få komma med förslag om vad som ska skrivas från Safir.
/Per H

Patrik sa...

Ja, då har vi gjort var sitt fel. Jag kom ihåg felaktigt att det stod att du hade skrivit att hon hade vunnit matcher. Ber om ursäkt för detta.

Det var bildtexten "När Jan-Ove Waldner började härja i resultatlistorna irriterades motståndarna över att det inte gick att slå någon som man inte såg. Adrianas motståndare verkar ha samma bekymmer" som fick att tolka det som om Adriana hade vunnit matcher under Safir.

Jag tycker nog man kan skriva om Stina Källberg som också är född 2000, men känns minst lika lovande.

Jag kanske gjorde för stor "affär" av artikeln, men just när jag läste artikeln kändes det konstigt med "minst fem år äldre" och "Adrianas motståndare verkar ha samma bekymmer" så kändes det konstigt. Det stämde inte med min minnesbild av Safir.

Anonym sa...

Hej
Erbjudande kvarstår. Har sett att du i ett tidigare inlägg på bloggen skulle bjuda någon på fika. Var inte orolig. Den här gången kan jag ordna fika till dig...
Det är ofta lite lätt att ondgöra sig över det som skrivs. Jag tycker det är mer bekymmersamt när det inte skrivs om pingis.
Hade jag inte varit på plats de senaste åren på Safir är det tveksamt om det stått någonting alls. Över tre sidor förra året från Safir och av sex artiklar var tre om dampingis.
/Per H

Patrik sa...

Det lutar åt att jag åker till Örebro så jag kanske tittar in. Allatid härligt med en kopp kaffe,

Jag gör gör härmed en pudel och håller med dig om att det är lätt att ondgöra sig över det som skrivs. Jag tog i lite för mycket.

Bra att du hälften av det du skrev om Safir avsåg tjejpingis.

Anonym sa...

Ja det ska bli jätteroligt, även om konkurransen är grym är det Sveriges klart roligaste tävling.

Vi ses där