fredag 30 januari 2009

Gästblogg - Teknik

Förra årets Ledare har kommit ett inlägg som är intressant och handlar om teknik.

Jag startar gärna diskussionen om tjejpingis och teknik. Häromkvällen hade vi Gröstorps tränare Peter Gustafsson som gästtränare. Under passet diskuterade han och jag en del om hur träningen för tjejer ska vara uppbyggd. Ska man köra Falkenbergaren med tjejer när ändå de flesta tjejer inte är jätteaktiva med att gå runt i fh jämfört med killar? Har inget svar men tankar kring detta och hoppas på en intressant diskussion!

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag kör väldigt sällan falkenbergaren för de tjtjer jag har tränat och för de jag har i träning nu.

jag tror hellre på att köra bh,mitten,bh,fh

eller fh mitten fh bh..

samtidigt måste man ju utgå från varje individ. har man en riktigt explosiv tjej i träning är det klart att falkenbergaren är ett alternativ!

ett annat tips är att köra mycket fotarbete utan boll, träna långa korta förflyttningar!

Dennis

Anonym sa...

något om Malin i Europe Youth Top-10? :)

Anonym sa...

Dennis...utbildat flera toppspelare?

//Sten sa...

Jag kan nog för lite men det verkar väl vettigt att ifrågasätta att man kör samma övningar för tjejer och killar. I alla fall när de blir lite äldre. Dampingis och herrpingis skiljer ganska mycket. Jag har för mig att tjejer tex täcker ungefär 50% av bordet med backhand och 50% med forehand, medan det för herrarna ligger kring 65%-70% av bordet som täcks med forehand.

Jag gick steg 1 tränarutbildningen i helgen och där kom det upp en diskussion om just skillnaden i spelstil mellan tjejer och killar. En av deltagarna påpekade att innom fotbollen så var det två olika tränarutbildningar. En för tjejfotboll och en för killfotboll. Kanske något för pingisen? Eller åtminstone lägga in det som en punkt i utbildningen att ta upp olikheterna.

//Sten

Anonym sa...

Känns lite tråkit att inte fler diskuterar denna fråga.

Vad gäller mitt cv så känns det orelevant att skriva upp alla resultat mina tjejer haft här på bloggen. Men om Anonym gärna vill veta det så kan du skicka ett mail til dempadoj@hotmail.com så kan du få reda på det du vill veta.

Dennis

Anonym sa...

Dennis...grattis till din succe!
VW och EM medaljer antar jag.
CV...herregud...
Konstigt att tjejpingisen i Sverige e rutten...PS. Heter irrelevent!

Anonym sa...

om du inte förstod det så var jag ironisk men jag vet att barn under 10 år har svårt att förstå ironi!/ Dennis

Anonym sa...

Här ett litet udda förslag - skulle vara kul att få någon synpunkt på detta

Generellt tycker jag att tjejer spelar mer stereotypt och med mindre variation speciellt i serve, servretur och försvarsspel.
Exempelvis - när man ger en övning fri serveträning i fem minuter till både en kille och en tjej så tränar killen på fler varianter än en tjej - därför tror jag att tjejer blir bättre om man styr träningen mot mer variation.
I serveträningen kan man t.ex. dela in serveträningen i olika moment t.ex. en minut fh serve med fel sidoskruv därefter en minut med lång sidounderskurv mot mitten osv ...
Det verkar som om killarna i större utsträckning tittar på äldre killar och har ett gäng olika varianter som de sett och vill prova/härma. Med killar gäller det mer att få dem att fokusera på färre varianter.
Inlägget är en grov generalisering och naturligtvis finns det tjejer som är som killar i det här fallet och vice versa.
/Anders Bölenius