söndag 25 januari 2009

Talangjakten - Slutresultat

1. Tilda Johansson, Lessebo BTK
2. Pernilla Allert Norgren, Ängby SK
3. Jenny Luo, IFK Österåker
4. Linn Millbert, Täfteå IK
5. Erika Fronth, Falköpings BTK
6. Emelie Svensson, Falkenbergs BTK
7. Elin Ljungsberg, Trollhättans BTK
8. Alicia Toresson, Skärhamns BTK
9. Hanna Chau, Ljungby BTK
10. Madeleine Björding, BTK Ratic
11. Anette Lundh, Ängby SK
12. Sofie Helander, Ås IF
13. Josefine Persson, Skurups BTK
14. Linnea Andersson, Arboga BTK
15. Sandra Helin, Skyttorps BTK
16. My Ylinen, Skurups BTK
17. Julia Fredriksson, BTK Fisklir
18. Stina Källberg, Borlänge BTK
19. Mikaela Orrbén, Horreds BTK
20 Filippa Ehn, Ås IF
21. Annie Nilsson, Kalmar BTK
22. Lina Åkerblom, Ås IF
23. Ida Fitzgerald, Ås IF
24. Malin Nilsson, Skurups BTK (sjuk)

Sammanfattningsvis så var det en del bra matcher. Jag såg naturligtvis mest Pernillas matcher (när jag vågade). Att Pernilla skulle gå till final hade jag aldrig trott, men med det spel som var under söndagen så var det välförtjänt (helt objektivt :-)). Finalen blev dock tyvärr inte särskilt välspelad. Jag tror nog att musten gick ur efter sex vunna femsetare för Pernilla. Det går dock inte att dra några slutsatser ännu om vilka som är de största talangerna. De gäller att tycka att pingis är kul och att orka träna flera gånger i veckan under flera års tid. Det är en talang i sig att vara träningsvillig.

Min telefon har gått sönder (varning för Sony Ericsson Xperia). Är det någon som kan vara snäll och skicka en prispallsbild. Jag har bara den från nätet.
SKILLNAD MELLAN KILLAR OCH TJEJER: Seedning för killarna, killarnas planerad ett år i förväg och tjejernas 1,5 månader innan, matbeställning i förväg för killarna, supervan arrangör för killarna och löpande resultatrapportering på nätet för killarna.
Jag vill inte vara negativ eftersom allt annat på tjejsidan är bättre än någonsin, men Talangjakten för tjejer bör tas på större allvar av SBTF.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Pillan! Keep on fighting, så får vi ta en match när ja kommer hem sen ;)

Anonym sa...

Jag tycker att vi ska hedra Köpings BTK för deras insats i Talangjakten...utifrån de förutsättningar SBTF gett skulle tävlingen inte seedas...

I jämförelse med de senaste årens arrangemang spelades tävlingen i en sporthall med tillräckligt utrymme för alla bord, plats för åskådare,fungerande högtalare..domare i alla matcher..(till och med i kvalet)...trevligt bemötande...en rejäl uppshapning tycker i allafall jag.

Vill dessutom passa på och gratulera Pernilla till tävlingens mega-skräll...och Tilda till vinsten.

/ Anna-Carin

Anonym sa...

Grattis alla duktiga tjejer!
Har inte varit på plats och tittat(söderspelen) men på bilderna ser det ut att ha varit fin hall! Kommer ihåg förra året i en "källare" utan fungerande ljud.
Synd på seedningen det känns som det hade varit mer rättvist. Hur som helst så är det ju kul med lite skrällar om man nu kan kalla det skräll i mina ögon har Pernilla gått framåt i flera år. Jag tror även att detta kan vara nyttigt för Jenny att slippa höra att hon aldrig har förlorat mot jämnårig eller yngre, se framåt Jenny du kommer att ha många roliga stunder vid ett flertal finalbord runt om i världen. Största grattishälsningen måste självklart Tilda få för en jättefin insatts. GRATTIS.
//Per

Patrik sa...

Jag håller med Ann-Carin att Köpings BTK gjorde en bra insats. Bra och trevligt bemötande. Det kändes personligt.

Anonym sa...

Jag tycker tävlingen flöt på väldigt bra. Till exempel överlag seriösa domare. Roligt med lite skrällar också ibland. Sedan väcker alltid stora tävlingar för 10-11-åringar frågor som
- Hur hårt ska man driva en 11-åring vad gäller finslipning mellan matcherna, coachning osv.
- Varför måste det befinna sig 11 tränare/föräldrar klockan 8.50 i hagarna på söndagen? Detta gör att spelarna fick dela bord vid uppvärminingen. De var ju 23 stycken på 12 bord! Kanske fler initiativ från oss ledare om att värma upp med en annan tjej borde uppmuntras.
- Ås var tävlingens klubb!
- Tack för kaffet, Patrik!

Patrik sa...

Jag håller absolut med Förra Årets Ledare att domarna var bra. Stor eloge till domarna!

Varsågod för kaffet.

Anonym sa...

Jag är nyfiken hur det gick till i regionsfinalerna i pingisiaden, seedades det eller inte? I region öst seedades det först inte men efter protester från föräldrar gjordes det om och seedades. Hur gjordes det i de andra regionerna?

Anonym sa...

I syd seedades det enligt reglerna dvs vinnarna i respektive distriktsfinal seedades. Däremot var det mycket diskussioner om det skulle finnas en från varje distrikt i varje pool. Jag kan inte hitta detta i reglerna för regionsfinalen men ett telefonsamtal till förbundet gav beskedet att så skulle det vara.

Patrik sa...

Det innebär att man i Region Öst inte körde enligt reglerna. Seedningen var enligt rankinglistorna.

Jag tycker vi kör om Regionfinalen i Pingisiaden i Öst!

Skämt åsido så stärker detta ytterligare mina tankar som jag hade i morse, nämligen att vi måste få bort det amatörmässiga i de tävlingar som förbunden driver. Jag tänker på DM, Talangjakten och Pingisiaden. Lite mer proffsighet tack!

U-SM funkar bra, men i Varberg så kändes det som en tråkig tillställning. Det kunde lika gärna varit U-SM i schack. Jag tänker mer på publikengagemanget och inramningen.

Anonym sa...

Region Norr körde också enl. regelboken...med de speciella seedningsreglerna för Pingisiaden...