torsdag 29 januari 2009

Statstik över Sveriges bästa och sämsta distrikt

Det är Blekinge och Halland som dominerar i svensk pingis. Det gäller såväl tjej- som killpingis.
Jag anser inte att Ångermanland är värd första platsen när det gäller relationen mellan kill- och tjejpingis. Det är bara 99 spelare i Ångermanland.
Vinnare är istället Värmland som det bästa tjejdistriktet i Sverige. Jag måste dock erkänna att jag är förvånad. Jämtland/Härjedalen trodde jag skulle vara segrare med Sveriges absolut bästa tjejklubb när man tar hänsyn till upptagningsområdet, men en andra plats är kanon!

Uppland är Sveriges sämsta distrikt när det gäller relationen mellan antal tjejer som spelar i förhållande till killar. Örebro är i och för sig inte mycket bättre.

Frågan är dock varför? Det blir intressant att jämföra åldersgruppskvot för Värmland. Någonting måste man ha gjort, men frågan är vad.

Vad tycker ni?

Är det någon som känner till varför Värmland är så bra på tjejpingis och varför Uppland och Örebro är sämst?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag kan svara lite på varför Uppland inte är bättre på tjejsidan.
Vi ligger för nära Stockholm och i alla tider har de bästa tjejspelarna i Uppland gått över till Ängby , Spåret eller gått på pingisgymnasium i Söderhamn och gått över till dem.

Upplands Bt förbund har ändå haft tjejsatsningar med bra tjejledare och hyfsad uppslutning under flera år, men när tjejerna börjar komma upp i åldrarna så slutar de eller går över till andra föreningar.

Jag har lovat ta hand om Sunnerstas damlag nästa år och hoppas att de 5 lovande unga tjejer vi har i laget nu och som är ett hopplock från alla uppländska föreningar fortsätter utvecklas och stannar i klubben, avancemangchans till Elitserien finns men med dagens upplägg med 1:a och 2.a bord har vi inget där att göra på ett par år.

Anonym sa...

Jag tycker att denna blogg mest lägger ut resultat och statstiker... Tycker mer om att man ska snacka mer om teknik och hur vi ska kunna utveckla tjejpingisen inom svenskpingis.

Patrik sa...

Jag tar ut sådant som jag kan eller tror mig kunna. Jag kan ingenting om teknik. Det ser man när man ser mig i hagen.

Bloggen handlar annars väldigt mycket om utevcklingen av tjejpingisen. Jag kanske har varit otydlig med varför jag tar upp statistiken. Anledningen är att man kan lära sig något av det för att ta efter vad andra har gjort bra.

Att lyfta fram tjejerna genom att publicera resultaten är en del av att göra tjejpingisen hetare.

Om du vill ta upp teknik så får du gärna lägga in en eller flera gästbloggar. Inga problem.

Patrik sa...

Christer,

Den enda tjejer från Uppland som jag har sett är de från Sunnersta, Upplands-Ekeby, Stratos och Skyttorp samt en tjej från .

Jag får en känsla (har inte statistiken nära) att Skyttorp är klart starkast när det gäller ungdomspingis.

Patrik sa...

Till Anonym:

Med gästbloggar menar jag att du mailar mig ett inlägg så lägger jag ut ditt inlägg på bloggen.

Jag tar gärna emot gästbloggar!

Christer sa...

Helt rätt uppfattat !

Uppland består i princip bara av de klubbar du nämnde på tjejsidan idag, tidigare har Norrskedika haft bra tjejer.

Skyttorp är de enda som har bredd av yngre tjejer och Sunnersta har lyckats fånga upp de som blivit lite bättre för att försöka hålla igång ett damlag. Vi får hoppas att det lyckas !

I Upplands Ekeby har vi ett 40 tal ungdomar som tränar och spelar lite lokalt tourspel, men av dem är bara 5 flickor, varav 2 tävlar.
så vi har en stor uppgift att fylla för att få med mer tjejer helt klart !

Anonym sa...

Jag startar gärna diskussionen om tjejpingis och teknik.
Häromkvällen hade vi Gröstorps tränare Peter Gustafsson som gästtränare. Under passet diskuterade han och jag en del om hur träningen för tjejer ska vara uppbyggd. Ska man köra Falkenbergaren med tjejer när ändå de flesta tjejer inte är jätteaktiva med att gå runt i fh jämfört med killar? Har inget svar men tankar kring detta och hoppas på en intressant diskussion!