torsdag 9 april 2009

Munktellpoolen och Förbundsmötet 2009

I helgen så är det Munktellpoolen. Det känns som om det är första gången på flera år som vi inte är där. Tyvärr så är det svårt att få ihop 8 tjejer per klass. I F12 är det 8 st och F11 9 st, men för övrigt så är det färre än 8 st.

Huddinge BTK och Ängby SK hade en motion om att vikta antal deltagare eller att sänka gränsen för antal delatagre per klass. Tyvärr så är dessa motioner avslagna i avvaktan på dataranking.

Som alla tidigare läsare av bloggen så är jag oerhört positiv till dataranking, men jag tycker inte man behöver stoppa förslag som genast skulle förändra/förbättra rankingsystemet. Nu hänger förbundet upp allt på ett datarankingsystem. Eftersom man har jobbat med detta sedan 80-talet så finns det risk att man haverar igen eller att det tar tre år innan systemet är på plats och under tiden så lever man med ett rankingsystem som inte är bra. Jag är skeptisk...

Jag har sett och läst om alltför många IT-system projekt som har havererat. Det jag menar är att det är bra med en reservplan. Jag jobbar själv just nu med IT-projekt och har jobbat på ett företag där de flesta IT-projekt havererade. Det är viktigt med högt tempo, men med tydlig målsättning och kravspecifikation. Det är oftast projektets (hur projektet drivs) fel att systemet havererar och inte systemets. Det är i alla fall min erfarenhet.

Förbundsmötet är den 26 april i Köping. Ni kan läsa alla motionerna och förbundets svar på motionerna här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Läs dokumentet i denna länk: http://www.sptl.fi/Uusi/Forum/topic.asp?TID=73

Finland har alltså under våren kört ett rating system pararellt med den vanliga rankingen. Det finns planer på att använda rating systemet och eventuellt utveckla programvara för det. Om Finland med 0 resurser klarar det, borde Sverige också klara det. Kanske svenska borde haka på och göra det tillsammans med Finland och därmed dela på bördan. Det rör sig inte om några stora pengar vad jag förstått.

http://www.sptl.fi/Uusi/Forum/forum.asp?FORUM_ID=14 Här finns några inlägg om systemet.

Patrik sa...

Otroligt intressant. Med det upplägget så skulle det ta mig max en vecka att bygga en central databas. Problemet blir inrapporteringen.

I On-Data (eller vad det nu heter) så finns nu ingen exportmöjlighet. Det borde dock vara mycket enkelt att fixa. Programmet bygger på en Access-databas.

Var ligger problemet? Okunskap?

Patrik sa...

Dest mer jag tänker på det här med dataranking desto mer inser jag hur otroligt lätt det är att införa egentligen.

Även en tillfällig lösning skulle ha varit otroligt enkel för en liten kostnad.

Styrelsen har avslagit motioner för att det är för dyrt att införa, när det i själva verket handlar om småpengar. Tar man inte reda på fakta så får man inte heller några fakta.

Problemet gäller såväl AMF-styrelsen som SBTF:s styrelse. Uppgiften är bl a att säkerställa beslutsunderlaget. Har jag rätt beslutsunderlag för att fatta ett beslut?

Anonym sa...

Bara ett förtydligande, SBTFs styrelse föreslår väl ändå bara motionssvaren medan förbundsmötet BESLUTAR hur man svarar på motionerna. Med andra ord är ingenting klart förrän förbundsmötet har hållits.

Patrik sa...

Ja, det stämmer att det är förbundsmötet som bestämmer, men om styrelsen ska ge sin åsikt i frågan så borde det väl än vara ett krav att man har ett beslutsunderlag innan man fattar en rekommendation.

Om det är så att styrelsens arvode är symboliska och mer bygger på ideel verksamhet så kanske man inte kan ställa sådana krav. Det kan vara så i detta fall, men det bör de röstberättigade på Förbundsmötet ha som sitt beslutsunderlag.

Carin A sa...

Hej,

Munktellpoolen fick ihop 8 spelare både i F12 och F14 efter lite trixande fårn tävlingsledningen. En trevlig tävling med alldeles för bra väder ute.

Vinnarna fick jättestora pokaler - populärt bland alla de mindre :-)

En ranking kan aldrig bli helt rättvis. I stället för att bygga om hela systemet skulle ett alternativ vara att vika ett antal platser vid varje större uttagning till "talanger". Det innebär dock att varje förbund och svenska totalt måste ha bra koll på spelarna.

Hälsar Carin

Patrik sa...

Carin:

Rankingsystemet är inte bara för uttagning till läger utan även för seedning och kvalificering till vissa tävlingar.

Innan nuvrande system så fanns det en subjektiv ranking. Rankingen byggde på några personers uppfattning. Jag har under mina fyra år i pingishallarna aldrig hört någon som har saknat det gamla systemet utan tvärtom.

Däremot så håller jag med om att uttagning till läger inte ska bygga på ranking.