lördag 8 november 2008

Dunderfiasko i Stockholms-DM

Som bekant så är det problem med att få ihop 8 st spelare i Region Öst på tävlingarna för att få rankingpoäng. I F12 var hela 12 st anmälda i Stockholms-DM. Frida Hedenqvist är sjuk så det blev bara 11 st. Vad händer?

Tävlingsledningen lägger ut en 6 pool och en 5 pool. Det blir bara 4 st som får poäng istället för 6 st. Jag försökte förklara för Tävlingsledningen som var helt obekant med hur rankingsystemet fungerar.

Det visade sig att Tävlingsledningen vägrade ändra och ansåg att principer är viktigare än spelarnas intresse.

Tävlingsledningen har konskvent vägrat att ta emot efteranmälningar trots att det är färre spelare än någonsin! Principerna är viktigare än pingisspelarna!

Det har kommit barn (9-åring) som vill spela DM, men klubben har missat att anmäla. Barnet får inte spela för att Tävlingsledningen har sina principer. Inte konstigt att det blir färre och färre på DM i Stockholm. Hindra 9-åringar som vill spela pingis för att man har egna principer....

Om en Tävlingsledningen kunde bestraffas så skulle denna få RÖTT KORT!

Tänk att en person kan förstöra så mycket för så många. Inför lämplighetstest för Tävlingsledningen i DM. Om det skulle inträffa på andra tävlingar så kan man undvika dessa, men vilket DM man spelar kan man inte välja.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Patrik: Jag förstår din frustration att inte låta tjejer tävla när de vill. Den flexibiliten bör finnas annars får reglerna ändras, eftersom det är fler tjejer som behövs som spelar pingis, inte färre. Frida hälsar, fortfarande sjuk tyvärr, men kommer med nya tag till Ängbys Internationella/Christer

Patrik sa...

Det var ingen tjej som blev drabbad. Det var en kille.

Men hur man släppa iväg en gråtande 9-åring som inte får spela pingis för att en person har principer som hindrar pingisens utveckling är för mig en gåta.

Jag försökte att prata med tävlingsledning angående poolindelningen, men det var helt hopplöst.

Jag kanske var fel person att prata med tävlingsledningen. Jag är van att prata med intelligenta människor, men här ställdes jag inför en helt ny situation som jag hade svårt för.

Anonym sa...

Dina reaktioner förstår jag till fullo, och jag måste säga att jag håller med dig till stor del.

Men ska man däremot se det lite ur tävlingsledningens perspektiv så agerade de på ett sätt som inte skapade utrymme för vidare problem. Hade de låtit killen i P9 efteranmäla sig hade det således varit svårt att säga nej till andra som tex ville efteranmäla sig sig i P15. Det är trots allt ett mästerskap som ska hålla en viss status. Nu är det visserligen så att statusen på DM inte är särskilt hög, men i ett desperat försök att hålla statusen på någorlunda hög nivå är somliga måna om att hålla sig till vissa principer. Bra eller dåligt? Det kan diskuteras.

I frågan om poolspelet så kan jag inte säga så mycket mer än att du har fullständigt rätt... Skandal

Anonym sa...

Det borde vara klubbens ansvar att anmäla sina spelare i tid till ett distriktsmästerskap....eller ev. pojkens föräldrars ansvar. Undertecknad tycker dock spontant synd om 9-åringen men har förståelse för tävlingsledningens situation. För att inte hamna i en knepig situation där man godtyckligt tar emot efteranmälningar kan det vara på sin plats att hålla sig till de bestämmelser som finns. Kanske kan man trots allt vara lite mer generös då det gäller så unga spelare och extraklasser som t.ex. P9. Men som sagt det kan vara en svår avägning...det kan ju också vara så att det tidsmässigt och bordmässigt ställer till problem om man tar in efteranmälningar när tidsschemat är lagt. Tycker däremot att det är ganska egalt att det var 4 istället för 6 som fick rankingpoäng i F12. För mycket fokus läggs på rankingpoäng...... i Pingissverige rent allmänt och på denna blogg i synnerhet. Man kan ju vända på saken att det var bra för tjejerna att spela många matcher i poolen...bra för utvecklingen...Det har för övrigt heller inget med antalet pooler att göra huruvida 4 st. eller 6 st. får rankingepoäng eller ej. Arrangören kan mycket väl om den så önskar låta de 3 bästa från 2 pooler gå vidare till slutspel. Men det är som sagt upp till arrangören. Jag gissar att de flest ungdomar på Stockholms-DM är nöjda (9-åringen kanske ett undantag) med arrangemanget och tyckte det var kul att spela pingismatcher...oavsett hur många rankinpoäng de skrapade ihop under helgen. Om det inte är så så har vi ett pedagogiskt problem att lösa...

Pingisfantomen

Anonym sa...

Jepp, håller med föregående talare. Rankinpoäng kan inte vara så viktigt att det blir det viktigaste. Hellre lira mycket matcher och ha roligt.

Patrik sa...

Det var absolut inga problem med antal bord för att ta emot efteranmälningar. Däremot var det tävlingsledarens princip som fick den gråtande 9-åring att gå hem.

Att låta principer gå före sunt förnuft kan aldrig vara bra.

Jag hade ett samtal med tävlingsledaren där jag försökte förklara hur rankingpoängsystemet fungerade och han hade oerhört svårt att förstå. Tävlingsledaren vägrade att lyssna och hade därmed inte den förmåga som krävs för att ta till sig något nytt.

Det enda jag kräver av ett rankingsystem är att det ska vara logiskt, vilket det inte är. Är det verkligen för mycket begärt?

Till Pingisfantomen:

Att jag tycker att dagens rankingsystem är helt förkastligt har inget med rankinghets att göra. Jag pratar aldrig rankingpoäng med min dotter. Jag har t o m hoppats att hon ska ha förlorat en match i DJ 20 för att inte få för många rankingpoäng, vilket annars hade lett till att hon hade fått för många rankingpoäng för sitt spel. Hur sunt är det att rankingsystemet gör att jag hejar på motståndaren?

Det är INGEN rankinghets bara för att jag kräver att rankingsystemet är logiskt.

Anonym sa...

Men även fast det inte är rankinghets från föräldrarna måste man förstå att man tänker rankingpoäng på ett DM som inte är en tävling för nybörjare. I en sådan tävling ska väl ändå inte mottot vara "alla ska spela så mkt som möjligt" i en F12 klass som är en klass för spelare året innan de får spela USM?
En 5-6 pool hade passat på någon annan tävling, men för guds skull inte på ett distriktsmästerskap.

Rankingpoäng = uttagningar till tävlingar/läger = chans till ännu mer utveckling osv.

Det finns en anledning till att det finns ett rankingsystem.

Anonym sa...

Till Patrik:

Du säger att du aldrig talar rankingpoäng med din dotter. Har verkligen ingen anledning att tro något annat heller. Dock
ägnas många diskussioner på denna blogg åt just rankingpoäng...främst missade sådana p.g.a för få antal startande tjejer i. Vidare har, vad jag förstår av vad du skrivit tidigare, denna blogg kommit till för att bättre kunna samordna tjejtävlandet.... så att tjejklasserna samlar tillräckligt med spelare.... så att det genererar rankingpoäng....så att "rätt spelare" blir kvalificerade till USM. Det är vad jag kallar för att ha för stort fokus på rankingpoäng och det ger enligt min mening fel signaler om vad som gäller för att bli bra i pingis. Kanske läser även din dotter bloggen....vad vet jag..Undertecknad har arbetat med pingis i snart 30 år och aldrig har jag sett någon bli bra i pingis på annat sätt än att ha passion för sin pingis och älska att träna o tävla....oavsett tävling och antal rankingpoäng i potten. De ungdomar som har drivkraften,begåvningen och kapaciteten blir bra i rätt miljö...duktiga och kloka ledare och tränare kan stötta spelarna på vägen...detta gör vi inte genom att "tjata om" rankingpoäng hit och dit. Vill betona att det finns mycket annat intressant att följa på denna blogg...men ett återkommande tema verkar vara just rankingpoäng...trist...detta ger helt fel signaler till våra talanger, oavsett kön, tycker jag....men alla tycker ju inte som jag som tur är.

Till ps:
I min värld är ett DM i F12 verkligen en nybörjartävling och inget annat. Jag skulle vilja hävda att ett USM i F12 är en nybörjartävling...åtminstone i ett perspektiv då vi skall få fram svenska seniortjejer i europa- och världselit. Vi måste tänka nytt och inte diskutera rankingpoäng...För övrigt är, vad jag vet, spelares rankingpoäng inte det viktigaste när det gäller uttagningar till riksläger och internationella tävlingar. Scouting av spelare görs på många andra kriterier än rankingpoäng...om så inte är fallet är svensk pingis verkligen illa ute.

Pingisfantomen

Anonym sa...

Pingisfantomen:
Ska vi skrota rankingssystemet helt då?

Jag menar inte heller att man blir bäst i världen genom att jaga rankingpoäng. Jag tror absolut på att man ska älska det man gör, ha en passion för sporten och ha drivkraften. Där håller jag med dig till fullo.
Det Patrik anser, är att rankingsystemet idag är ett problem. Hur ska vi annars få en lösning på det än o "tjata" om det på bloggen? Bra att han tar upp ämnet anser jag. Och bra att folk engagerar sig.

DM nybörjartävling? Ja, allt är väl realtivt. Beror på vad man jämför med. Tänker man globalt så ja, men tänker man i mindre perspektiv (inom distrikt eller land) så håller jag inte med dig för fem öre.

Patrik sa...

Till Pingisfantomen:

Det är tråkigt att du anser att tjejerna i F12 i DM och USM är nybörjare. Jag vet inte om du tycker samma sak om killarna.

Min dotter läser inte bloggen och hon har fullt upp med att träna, vilket hon älskar. Jag driver inte denna fråga för hennes skull utan för pingistjejerna i Region Öst och Norr. Min dotter har tillräckligt med rankingpoäng.

Jag lyfter fram det sjuka i dagens rankingssystem. Jag kan säga att det pratas på läktaren och i cafterian om det ena och om det andra angående ranikingpoäng. Systemet har helt fallerat.

Varför inte inför dataranking så att vi kan fokusera på annat? Vad är man rädd för?

Jag skulle inte skriva en rad om rankingpoäng om vi hade dataranking.

Beträffande uttagningar så bygger det oerhört mycket på rankingpoäng.

Patrik sa...

Jag förstår fortfarande inte vad rädslan består i av att vara rädd för dataranking. Är det tekniken man är rädd för och/eller förändringen? Är det en generationsfråga?

Anonym sa...

Generationsfråga förmodar jag. Att inte datarankingen infördes redan när det här systemet med poäng infördes är ett mysterium. Så himla omodernt det här med excel ark så man kan inte tro det. Till och med Finland har ett bättre system, dock enbart för herrseniorer och top 100.

Anonym sa...

Ett klart bättre rankingsystem vore att varje spelare är värd ett "poäng" beroende på sin standard precis som i seniorklasser. En tävling som samlar många duktiga spelare delar således ut fler rankingpoäng en en liten tävling med få deltagare. Om man byter till detta så kan man också dela ut poäng oavsett antal spelare i klassen, det kan räcka med 4 för att få poäng. Detta är ett litet steg mot ett bättre system. Jag har varit med så länge nu så har tappat tron på att vi kommer att få dataranking.
Precis som på DM så ska man inte heller ta med efteranmälningar i "vanliga" tävlingar. Detta måste vara regler som lever kvar sedan man bara spelade cupklasser och där man lottade klasserna flera veckor innan. Idag lottar man oftast samma dag och i stort sett alla "tävlingsledare" i Sverige tycker att det är bra att man vill spela pingis. Varför stoppa dom? /Fladder

Anonym sa...

Ang förbättringar av nuvarande rankingsystem.

Fladders viktning vore en klar förbättring.

En annan tänkbar förbättring vore om man kunde få med prestationen i seriespelet på något sätt. Kanske div 1 höstsäsongen skulle räknas som en R2 och elitserien höstsäsongen som en R1 tävling.

Om man sammanställer spelarnas kvot och även tar hänsyn till om man spelat i första- eller andrauppställningen borde det gå att få till ett hyfsat rättvist system.
/Anders Bölenius

//Sten sa...

Hur mycket kostar ett datarankingsystem? Är det där skon klämmer?

Om det inte är dyrt skulle man ju kunna prova och köra dataranking och nuvarande system parallellt för att se hur det slår.

//Sten

Patrik sa...

Jag pratade med Mats Hedin på Svenska Bordtennisförbundet idag och han sa att man tog in en offert för två år sedan och tyckte att det var för dyrt, men han kände inte till detaljer om nuläget. Därför ska jag ta frågan vidare.

Anonym sa...

Till pingisfantomen!

Jag blir bestört när du tror att patrik skapat denna blogg för att försöka samla tjejerna på samma tävlingar för att det ska bli rankingpoäng i klasserna?.

Jag är övertygad om att han gjort det för att fler tjejer ska dyka upp på samma tävlingar för att det ska bli högre klass, så tjejerna utvecklas! På så vis får vi också roligare tävlingar där man kanske slipper möta samma tjej 5 ggr på en helg!

Om det sen blir rankingpoäng är det väl en bra bonus!

Dennis

Patrik sa...

Jag startade bloggen när jag var i Frankrike. Jag ringde till Gävle och Kiruna för att höra antal anmälningar. Svaren var nedslående i båda tävlingarna.

I Kiruna fanns det just då inga anmälningar i tjejklasserna och i Gävle endast ett fåtal.

Jag vill gärna åka med min dotter till Kiruna, men det visade sig att det skulle kosta 7-8 tusen plus två lediga semesterdagar. När jag var i Kiruna med min son så upplevde han det som den mest intressanta pingisresa i Sverige.

Kostnaden hade kunna bli lägre om man är ute i god tid, men det var jag gudskelov inte.

Alternativ två var Gävle där en barndomskompis bor (Linus Brännströms pappa) och jag skickade in anmälan, men det var ett ytterst fåtal som var anmälda.

Vi slutade i Tyresö och dit vi även locka med Linn Millbert från Täfteå. Det blev oerhört bra spel i Tyresö. Jättekul.

Om man får minst åtta i varje klass så blir det som bekant rankingpoäng, vilket behövs för vissa tävlingar. Om det blir sju anmälda så är man dessutom högst osäker om hur många som kommer. De allra bästa avstår ofta turneringen då, vilket ger att det inte blir några heta matcher eller några rankingpoäng.

Anledningen var m a o en kombination med ett mycket stort tillägg av att jag ansåg inte att Tävlingskommittén hade tjejpingisen i åtanke när man gjorde tävlingsprogrammet. Fler tävlingar och färre tjejer som spelar. Det blev därmed som en liten protest mot tävlingsprogrammet.

Jag mejlade till de kontakter som jag hade eller tog reda på, om att samköra så att så många tjejer som möjligt samlas på samma tävling för att få rankingpoäng och utvecklas med bra spel och bibehålla kontaktnätet som dessa tjejer har fått. Jag mejlade till de tränare eller föräldrar vars adepter satsar på pingisen.

Jag fick feedback om att bloggen borde handla om tjejpingis i allmänhet, vilket jag tände på.

Nu handlar inte bloggen särskilt mycket om att få tjejerna på samma tävling eftersom det visade sig vara ganska svårt att få just den funktionen att flyta.

Nu ser jag bloggen som ett bra redskap för att lyfta tjejpingisen och jag hoppas att det andra löser sig.

Min längsta kommentar hitintills. Puuh!

Patrik sa...

Med tillägg att det gällde pingistjejerna i Region Norr och Öst.

Anonym sa...

Hej!
"DUNDERFIASKO I STOCKHOLMS-DM"
Rubriken, borde vara ungefär denna på bloggen!Rankingpoäng, rankingsystem, rankinghets (tycker jag).
- det är inte tävlingsledarens principer som gäller, det är reglerna som styr.

Föreslår att StBTF bjuder in till en träff där vi diskuterar en del av eventuella förändringar vi vill ha!

Patrik sa...

Hej Kenta!

Jag tycker ändå att sunt förnuft går före reglerna, vilket det gör på alla andra tävlingar. Så här efteråt så tycker jag nog att det värsta var att skicka hem den gråtande 9-åringen.

Visst kan vi ha ett möte. Det pågår dock en utredningsgrupp inom Svenska som ser över rankingreglerna. Men ju fler diskussionsgruper desto bättre. Det kanske kan sluta i en motion. Jag är positiv.

Pingis är en tävlingssport och att köra utan rankingpoäng med den godtycklighet som rådde tidigare känns inte som något alternativ. Jag tycker bara att alla ska ha samma chans till utmaningar och utveckling. Tjejerna i Region Öst och Norr har det tuffare.

Att diskutera och ifrågasätta rankingsystemet och viljan att alla tjejer har samma möjligheter inom rankingsystemet har jag väldigt svårt att se som rankinghets.

Se gärna en annan kommentar under inlägget Stor talang från den 9 november.

En stor del av anledningen till att jag blev irriterad var oförmågan hos tävlingsledaren att kommunicera. Det hade inte alls blivit denna rubrik om jag det hade gått att kommunicera.