torsdag 6 november 2008

Återväxten - Pingisiaden

Huvudanledningen till att jag startade denna blogg var att det nästan var omöjligt att få ihop åtta tjejer i Region Öst och Norr i varje klass. Nu när bloggen har varit uppe i två månader så är jag inte lika orolig över återväxten, men det är ändå ett problem med åtta i varje klass på tävlingarna. Samma helg är det ofta ett flertal tävlingar, vilket innebär att flera tävlingar misslyckades med att få ihop åtta tjejer per klass. En koncentration av antal tävlingar skulle kunna gynna pingistjejerna.

I Stockholm så är det 12 st anmälda i Pingisiaden. Inte bra för ett område med 1,5 miljon invånare, men med tanken på historiken så är det klart godkänt.

Jag såg att det var 6 st anmälda i Värmland, 2 st i Gästrikland, 6 st i Jämtland, 17 st i Skåne, 0 st i Medelpad, 8 st i Halland, 7 st i Uppland, 0 st i Hälsingland, 5 st i Örebro, 6 st i Dalarna, 6 st i Västmanland och Gotland hela 11 st.

På Gotland så är det t o m fler tjejer än killar i Pingisiaden!

Alla andra distrikt har inte lagt ut något om DM på sin hemsida. Alla distrikten har inte någon hemsida. Värmlands uppgifter hittade jag på Carlstad BTKs hemsida. Gästrikland på Fridhem/Urnans hemsida.

Varför är det så viktigt att DM är direktkvalificerande till SM när inte ens distrikten lyfter fram sitt eget DM.

Det ska tilläggas att i Medelpad så är inte en enda tjej anmäld till DM överhuvudtaget, dvs 0 tjejer i hela Medelpads DM.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt tråkigt att DM inte har den mästerskapsstatus ett DM bör ha. Tråkigt, för att DM återigen ska få hög status bör vissa saker göras.
Hur många bord var det i brännkyrkas A-hall förra året? Minns jag inte helt fel spelades det på 14 bord eller mer där inne. 14 bord i en hall på ett mästerskap?!? När man schemamässigt skulle kunna gå runt på 10-11.
Prisutdelningarna? Lite med upmärksamhet runt dessa va, det är ändå en distriktsmästare vi får fram. Prispengar i elitklasserna?
VI MÅSTE HÖJA STATUSEN.

Var är alla spårvägare i HJ? För dessa är det inget värt att vara med i DM...

Anonym sa...

På tal om återväxt så har ju nu förbundet börjat med satsningar på flickor födda 95-97 vilket är otroligt bra. I flera europeiska länder satsar man på att hitta talanger och låta dessa komma ut och träna och matcha redan så tidigt som i 8-10 års åldern. Är det någon som vet hur det ser ut i svenskpingis där? Är det något sådant på gång eller kommer man nu att satsa på lägerverksamhet för 11-13 åringarna? Hur ser det ut med återväxten i klasserna F10-F8, finns det några lovande lirare där ute?

Patrik sa...

Jag hittar ingenting om någon särskild plan för gruppen F8-F10.

Visst har vi lovande spelare i den gruppen. Det finns en tjej i F8 som i princip redan för klar för USM F12.

Anonym sa...

Hej!
Du kan se DM informationen för Västmanland på http://www.vasterasbtk.se/dokument/ClassParticipants.pdf
Detta beroende på att DM går i Västerås, resutaten kommer att läggas ut på distriktets hemsida.
Hans Andersson

Anonym sa...

http://www.vasterasbtk.se/dokument/ClassParticipants.pdf

.pdf föll bort när jag kopierade in adressen.

Anonym sa...

Jag tror att rena tjejgrupper är sättet att bäst locka in tjejerna till pingisen!
Jag vet att Ås if tex fick igång sin tjejverksamhet på så vis!

Jag är sugen att starta något sådant
i Mörsil också då vi nästan uteslutande har killar nu men när man är ensam tränare finns det ju inte hur mycket tid som helst tyvärr...Kanske det finns nån som vill flytta till Mörsil och hjälpa mig=)

Föresten Patrik har du koll på om Birthe och Annika har koll på denna sida?

Jag har inte sett några inlägg från dem?

De som är ansvariga för läger osv borde ju ha mycket att komma med och vara viktiga för diskutionerna!

/Dennis

Patrik sa...

Jag lägger in Västmanlands antal i Pingisiaden i inlägget. Tack Hans!

Dennis:

Jag vet inte om Annika eller Bithe läser denna blogg.

Jag håller med om att renodlade tjejgrupper är bästa sättet.

Anonym sa...

Som upplysning:Värmland spelar distriktsfinalen i Pingisiaden den 7 december.