onsdag 12 november 2008

Surströmming

Som Tjejpingis tidigare har tagit upp så var det 0 st anmälda tjejer till alla tjejklasser i Medelpads DM. Den lokala tidningen har tagit upp frågan i en artikel (har tyvärr ingen länk) om pingisen är på väg att du ut i Medelpad. Jag undrar hur det kommer sig att Medelpad inte lockar någon tjej och Gotland (med hälften i invånarantal) lockar 12 st tjejer i F11.

Det finns ont om tränare i Medelpad, vilket förmodligen är den största förklaringen.

Jag pratade med en pingisförälder i Medelpad imorse och det bedrivs inga organiserade träningar, varken för tjejer eller killar. Diskussioner om att starta upp Team Medelpad, typ Team Jämtland har inletts.

Förmodligen kommer dock en tjejgrupp att startas upp i Sundsvall efter nyår.

Om man även analyserar tjejpingisen i Ångermanland så är det ett dystert resultat. Jag har aldrig stött på en pingistjej fån Ångermanland (som är aktiv nu). Är det någon annan som har gjort det?

Varför är Västernorrland så svaga när det gäller tjejpingis? Är det surströmmingens fel?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Elin Sjöström har ett mycket fint spel. Hoppas inte bristen på tjejer gör att hon slutar.

Patrik sa...

Även Malin Karlsson som också är från PK Sundsvall kan få svårt med motivationen när det inte bedrivs några planerade träningar.

Ett helt län utan pingistjejer känns intäe bra.

Patrik sa...

När jag kollade spelare i D4 så hittade jag inte en enda spelare från Ångermanland...

Anonym sa...

Ett annat stort "problem" att ta upp på denna bloggen som jag tycker är viktigt och har undrat över är: 1. Varför finns det inga kvinnliga bordtennisspelare som spelar aktivt efter 15 års åldern? Ja, man kan ju förstå att annat kommer in i livet som skola, bilda familj m.m. men det är ju rätt så många killar som fortsätter med sin pingis upp i åldrarna även om de inte blir landslagsspelare.
2. Varför finns det så få kvinnliga tränare i Sverige? Kanske att man inte får någon rimlig ekonomsisk ersättning och/eller brist på tid när man skaffar familj m.m.

//Sten sa...

Hänger inte det ihop? Om vi får ha kvar tjejerna längre så är det också lättare att få in dem på tränarkarriärbanan (långt ord).

Jag tror att ett sätt kan vara att ta med tjejer från ca 13 års åldern som hjälptränare i tex pingisskolorna. Den metoden används med stor framgång av flera föreningar inom gymnastiken. Som morot kan tom en liten ersättning betalas ut.

Patrik sa...

Sten, jag tror att ditt förslag med hjälptränare är en bra idé. Det är lite konstigt att en del av killarna kan hålla på ända upp till vuxen ålder. Jag får ta upp frågan i ett separat inlägg senare.

Anonym sa...

Ebba Orava från Falkenberg är ursprungligen från Ångermanland. och den fina klubben Ådalslidens SK.

Anonym sa...

Såg att det är 199 personer anmälda till Bordtenniskonventet som hålls i Köping i helgen och förhoppningsvis bollas dessa frågor. Hoppas någon som skall dit kan återrapportera på denna bloggen hur tongångarna går för tjejtillväxten/kvinnliga tränare etc.
/Anders Å.

Patrik sa...

Ådalsliden SK=Näsåkers skola kvalificerade sig till Bästa 4:ans riksfinal minst 8 år i rad. Häftigt, men det är även få killar som man har sett spela på olika turneringar som kommer från Ådalsliden. Jag har bara sett två killar, men ingen tjej.

Av tjejer så har jag bara sett tränaren från Ådalisliden som ställde upp i Öppen klass för Damer i Backe-cupen senast. Men hon är i min ålder. Det är dessutom den enda pingistjejen som jag har sett någonsin från Ångermanland på någon turnering förutom Bästa 4:an.

Anonym sa...

Ådalsliden hade en hyffsad tjej för ca 3 år sen som hette Sofie Mälher som mina tjejer spelade mot då och då..

Sofie tror jag har en lillebror som meter Nilas Mälher som är aktiv nu!

Dennis Mörsil...

Anonym sa...

Vi hade föresten siktet på att ta Ådalslidens rekord på 8 år i rad till Bästa 4an.. Vi stannade vid 6 år innan vi torskade finalen mot Ås förra året!

Jäkla ÅS=)

Dennis Mörsil...

Patrik sa...

Jag hittade ett programblad från riksfinalen i Bästa 4:an 2004 för några månader sedan hemma och såg då att Jenny Härnerud spelade för Mörsils 4:e klass när hon gick i andra klass.

Kommentarer Dennis...

Anonym sa...

Det stämmer att Jenny spelade bästa 4an när hon gick i 2an..

Detta gjorde hon för att vi inte hade någon annan tjej att tillgå!

Detta för att Julia Bäckman som då var riktigt bra spelade som 1a kille.

Det var helt enkelt bara 2 tjejer i den klassen som spelade så då var vi tvugna att plocka in henne för att ha ett fullt lag.


Dennis

Patrik sa...

Det kan bli lite speciellt på mindre orter. Jag blev i alla fall förvånad när jag såg programmet.

Tyvärr så gick Pernilla och Anette Lundh i parallell klass. Annars hade det kunnat bli två riksfinaler. Nackdelen med större skolor.

Anonym sa...

Ådalsliden (Näsåkers skola) var med i Bästa 4:an 10 år på raken. Dom kvalificerade sig inte i år.
Det är synd att pingisen så gott som nästan är "död" i ångermanland, i alla fall i Näsåker, för 8-10 år sen var det c:a 30-40 som var ute och tävlade aktivt, därav ung.10 tjejer. En annan spelare som kommer från Ådalsliden är Johan Sondell, Magnus Molin är också bördig från denna klubb.