onsdag 19 november 2008

Kommande enkät

Anders Bölenius och jag har satt ihop en enkät angående rankingsystemet. KOm gärna med synpunkter på enkäten innan den läggs ut. Det går inte att ändra på enkäten efter det att jag har lagt ut den. Vi försöker tänka efter innan...

  • Inför datarankingsystem enligt dansk model

Modifieringsförslag på nuvarande system

  • Man får bara poäng i spelad klass
  • Seriespelet ska påverka rankingen
  • Inför viktning beroende på deltagarantal och spelstyrka
  • Spel i seniorklasser ska påverka rankingen
  • Inga förändringar behövs

Förtydligande text
Man får bara poäng i spelad klass (Får man poäng i F20 så påverkar inte det rankingpoängen i t.ex. F15, F17…)
Inför viktning… (En R2 tävling med 20 deltagare ger mer poäng än en med 8 deltagare) .

Flera alternativ kan väljas. Vi skickar vidare resultaten av enkäten till Breddkommitén som kommer att vidarebefordran den till TRK.

Är det något förslag som saknas?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag tycker detta är ett mycket bra initiativ. Beträffande modifieringspunkterna så borde man kanske kunna prioritera dem på något sätt, exempelvis genom att kunna ge olika poäng för de olika punkterna (0-3). Införs exempelvis viktning enl. pkt. 3 så blir pkt. 1 lite överflödig. Det viktiga är ju att alla rankingpoäng skall "kosta" ungefärfär lika mycket och att man inte skall kunna få "rabatt" bara för en tävling samlar ett svagt startfält.
Enkäten borde ligga på pingis.nu och pingis-anger management också.
/Dan

Patrik sa...

Dan:

Jag ska se vad jag kan göra. Pingis.nu är nog för svårt att lägga upp enkäten på. Jag kan kolla med Pingis-Anger senare.

Jag lägger upp enkäten nu och jag får se vilka begränsningar och möjligheter som finns.

Anonym sa...

Hejsan!
Det där med att seriespel ska ge rankingpoäng hur rättvist blir det när vi i småklubbarna ente ens har folk till ett lag? Jag kanske missat något men jag ser fram emot en förklaring(ej så insatt) men det lilla jag har läst så verkar det gynna större föreningar sok kan ha lag, för när det är seriespel är det ju inte mycket till tävlingar.
//Trög Fattad

Patrik sa...

Det beror på hur man lägger upp systemet. Om man kopplar ihop det med dataranking så kan man både få plus- och minuspoäng, vilket gör att det varken gynnar den ena eller andra parten i förhållande till tävlingar.

Däremot så får man tänka till om det inte finns dataranking. Då känns det inte bra om man kan få minuspoäng. Jag har ingen detaljlösning just nu.

Dët kan vara så att det kan missgynna spelare som inte kan spela seriespel. Även om klubben är liten så kan man spela seriespel för en annan klubb idagsläget.

Slutsatsen blir att du inte alls är trögfattad eftersom svaret inte är helt givet. Frågan gäller dock snare huvudinriktningen än hur detaljerna ska vara.

Anonym sa...

Jag vet inte om det där med att bara få poäng i den klass man spelar är bra. Det gynnar väl inte de spelare som söker tuffare motstånd och går upp i klasserna? En toppspelare i t ex F14 ska spela flera äldre klasser på turneringar än sin egen åldersklass (som det ser ut just nu, för att kunna möta internationellt motstånd och för egen utvecklings skull krävs det att de möter äldre svenska spelare). Varför ska denna regel tillämpas tycker ni? Är det för att försöka få fler spelare i yngre åldrar? Det gynnar nog bredden men tyvärr inte toppen. Om vi vill utveckla toppen måste de spelare upp i åldrarna och tävla (inte alltid givetvis, men ofta). Och det vore ju konstigt om då dessa påverkar negativt av det.

Anonym sa...

Dataranking är enligt min mening det enda rättvisa systemet. I väntan på det tycker jag det bästa vore att föra in viktning där antalet deltagare och deras spelstyrka (rankingplacering) bestämde antalet utdelade rankingpoäng. Att bara få poäng i spelad klass är väl mer att se som en nödlösning för att förhindra sådan skevheter som kan uppkomma pga av svaga startfält i de högra klasserna, bättre än ingenting så att säga. Det behövs självklart inte om dataranking eller viktning införs.
Kiruntävlingen nu senast är ju ett bevis på att nuvarande system inte fungerar, se exempelvis rankinglistan i F14 före(V37) och efter(V43) Kiruna.
/Dan

Patrik sa...

När jag fick Malins inlägg så funderade jag i bilen på vägen till jobbet och allt jag hade tänkt skriva som svar har Dan redan skrivit.

Malin: Se Dans svar så får du också mitt svar. Heltäckande svar.