söndag 9 november 2008

Stor talang

Från Dalarna kommer rapporter om att Stina Källberg har vunnit F11, F12, och F14! Stina är bara 8 år. Stina är därmed direktkvalificerad till USM i F12 och JSM i F14. Det måste vara något form av rekord.

Vid förra säsongens USM så "informerade" Tjejpingisredaktionen Stinas pappa att Stina kommer att vara med i denna säsongs USM. Redaktionen kunde dock inte ens gissa att Stina redan vid detta USM förmodligen kommer att hoppa över poolspelet och gå in som seedad i huvudturneringen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Lite reflektioner runt poängräkningssystem och förbundets förhållning till att hålla kvar vid det gamla poängsystemet.
Helgen som gick så spelade Stina fantastisk pingis och slog många alldeles för bra spelare. Hon vann ju potentiellt två poänggivande klasser, 12 och 14. I båda klasserna var det 7 startande och man hade kunnat peta in vem som helst och löst en D-licens för att klasserna skulle bli poängutdelande. I DJ-20 så var Stina seträkning från att nå en semifinal. Hon var alltså millimeter från att håva in hela 23poäng i helgen (hon fick 0) och var skulle hon då hamna på F12-rankingen? Rätt högt skulle jag tro.
Med andra ord så skulle hon kanske ta en seedningsplats i SM.
Tycker att det finns alldeles för många orättvisa (poängmässiga) fördelar att tävla i "ökenområden". Det finns ju redan Top-12 och Pingisiaden där "dåliga" regioner gynnas. Måste också antagningssystemet till våra finaste tävlingar U-SM och J-SM gynna glesbyggdspolitiken? Borde inte våra bästa spelare spela där och inte de näst bästa som råkar bo i Mockjokk...
Skulle vara intressant att höra motiveringen fr förbundshåll till att inte införa dataranking. De som jobbar där är ju proffs och förstår ju det här mycket bättre än en enkel pingisförälder. Ett sånt system har förstås också nackdelar men på vilket vis är nuvarande bättre? Stina kanske skulle haft nått poäng då hon under helgen faktiskt slog 2an och 3an i 15-klassen plus 2an i 17?

PingisPappa fr Mobilen

Patrik sa...

Då innebär min gissning att Stina skulle bli seedad inte håller.

Jag håller med till 100 %. Jag höll på att lägga ned diskussionen kring detta då det alltid är någon som tycker jag bedriver rankinghets när jag anser att vi ska ha en ranking som är mer rättvis. Men främst för att gynna lagspel och spel i killklasserna.

Jag får försöka att hitta ett intervjuoffer på Svenska för att grotta i status.

Anonym sa...

Hej Moderater,

Jag tror ingen norr om blåholm har något emot en dataranking oavsett om vi får 1 eller 2 spelare mindre på u-sm. Nuvarande rankingsystem är inte skapat för att kvotera in norrländska spelare till sm-tävlingar så det är onödigt att antyda dylikt. Det finns andra orättvisor i rankingsystemet som kan lyftas fram istället för "mockjock" exemplet. Hoppas du får napp på svenska och tack för en bra blogg!

Patrik sa...

Jag syftade inte på Norrland som jag tror ha svårare än andra att skrapa ihop poäng.. För mig kan exemplet med Mockjokk vara var som helst i Sverige.

Pingistjejerna i Norrland har svårare än övriga att kvalificera sig till U-SM och J-SM då det knappt finns några tävlingar och det är svårt att få ihop åtta st.

Precis som du säger så tror inte jag heller att rankningsystemet avser att kvotera in någon särskild grupp.

Det har däremot systemet med DM-segarna, vilket jag alltid har varit skeptisk till

Patrik sa...

Till Norrlänningen:

Tyvärr så är jag inte någon tvättäkta Stockholmare. Jag är precis som många andra importerade.

15 år i Umeå och 4 år i Luleå i början av livet gör mig till en blandras.

Tack för berömmet.