torsdag 6 november 2008

Återväxten fortsättning

Jag har uppdaterat antal anmälda för några distrikt i det förra inlägget. Det vore intressant att jämföra antal anmälda per distrikt jämfört med tidigare år.


Jag kanske drog för snabba slutsatser när jag trodde att återväxten såg ljusare än än vad jag tidigare har trott.

Det kan noteras att i F12 så är det i ett distrikt 2 st anmälda och i ett annat 3 st anmälda. Det innebär att i ett distrikt så blir hela 50 % av deltagarna direktkvalificerade till USM. Det känns inte rätt att det är så lätt att komma till USM för en del när andra får åka runt hela Sverige för att komma till USM.

En del distrikt har nästan inga pingistjejer alls. Hur ska man komma till rätta med det?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klubbarna har väl ganska stort ansvar i det hela. Vi kan ta Myrstugeberget som exempel som är en liten klubb i Stockholm men som har en grupp med 10 tjejer om jag inte har helt fel. Vilka klubbar är det som har många tjejer? Vad jag kan se så är det de klubbar som har rena tjejgrupper. Det är något fler bör satsa på.
Har vi fem tjejer kanske vi får behålla en efter tre år. Har vi tio kanske samma siffra är 2, enkel matematik.

Sedan kan förbunden göra sitt med tjejsatsningar och dylikt. Bör även tänkas på hur vi gör sporten mer attraktiv för tjejerna. Tjejer gillar generellt lagspel i större utstäckning, dvs kanske försöka få in fler tjejer i seriesystem tidigare.

Kvinnliga tränare och förebilder är väl något som behövs. Tänk om vi hade någon som Susanna Kallur inom svensk bordtennis.

Patrik sa...

Mycket bra att Myrstugberget har 10 st tjejer och att de tränar i samma grupp, vilket jag tror stenhårt på.

Ängby har kört med renodlade tjejgrupper en längre tid. I våras körde man blandade grupper och min dotter tröttnade totalt på att vara och träna.

Lite tråkigt för tjejerna att de inte är med och spelar i DM, vilket skulle kunna vara en jättebra tävling för dem.

Patrik sa...

I min kommentar så syftade jag på att Myrstugbergets tjejer inte är med i DM. Blev något oklart i min förra kommentar.

Anonym sa...

DM har väl haft svårt och locka folk i alla klasser... Så inte så konstigt att tjejer som inte tävlat förut inte är med.

Folksamtalangen kanske vore något? Kanske införsel av tjejklasser i oktober/decemberduellen Tyresö... Eller en renodlad tjejtävling vore lite coolt att kunna få ihop! Tror ni det skulle kunna locka tjejer? En D-tävling då.

Jag som skrev det första inlägget också... blev anonym av ngn anledning

//Sten sa...

Hej Patrik,
Först måste jag säga att bloggen är ett riktigt bra initiativ.

Till PS, Det här med en renodlad tjejtävling är något som jag gått och funderat på. Men eftersom vi i Segletorp har så ont om tjejer så har det inte kännts motiverat att dra hela lasset. Här kanske vi kan hitta några som är villiga att göra ett försök tillsammans.

Vad tror ni andra? Skulle ni anmäla era tjejer till en renodlad tjejtävling?

Vad skulle man kunna ha för spännande upplägg?

Sten, Pappa Till
Hanna Karlson Segeltorp BTK

Patrik sa...

Hej Sten!

Tack. Det är nog viktigt att man tänker till vid en rendolad tjejtävling. Om man skulle använda sig av A- och B-slutspel så tror jag att det både skulle locka bredd och elit. Annarsa måste man nog fokusera på bredd eller elit.

//Sten sa...

Ja absolut måste man tänka till ordentligt. Helst skulle man ju vilja ha med alla, både bredd och elit. A & B slutspel är bra men det kanske går att göra ännu mer? Att man tar helt nya grepp. Kanske kan man köra en kvällsturnering, någon form av lagspel, stora pooler där i princip alla möter alla eller det går säkert att hitta på bättre förslag. Helst skulle man ändå ha kvar någon sorts seriositet.

Är det någon som har erfarenhet av någon tävling med roligt upplägg?

//Sten