måndag 23 mars 2009

Överdomare vs. bankbonusar

Jag ser ingen större skillnad mellan bankbonusarna förbättring av bankernas verksamhet och överdomarnas insatser för pingisens verksamhet. Bonusarna är bara en kostnad för bankerna och överdomarersättningarna är bara en kostnad för arrangörerna (läs spelarna).

I både Gävle och Söderhamn stod samma spelare och hoppade och skrek i hagen. Skrek att motståndaren hade tur varje gång som motståndaren vann en boll. Sparkade i barriärerna. Såvitt jag hörde och såg så delades ingen varning ut. I en match mot en Ängbylirare så borde spelaren ha fått 10 gula kort och tre röda under en och samma match.

Överdomarna borde fokusera mer på vad som händer ute i pingishallen än att sitta och dricka kaffe och äta gräddbakelser i cafeterian.

Förbjud gräddbakelser åt överdomarna!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig fullständigt i detta Patrik! Överdomarinsatsserna överlag är skrämmande.

Jag kikade säkerligen på samma spelare som dig i helgen och uppträdandet är fullständigt oacceptbelt i vilken idrott som helst!

Hur duktig och talangfull man än är får man inte bete sig hur som helst.

Avstängning av SBTF och klubben borde vara givet i detta fall!

Dennis

Patrik sa...

Ängbyliraren som jag har varit ledare för flera gånger är hur snäll som helst. Att han lyckades hålla ihop spelet är helt otroligt. Borde nomineras till bragdguldet!

Överdomarna stod i denna match och tittade på, men gjorde ingenting.

Jag satt och tittade på matchen med en av Sveriges bästa 95:or (kille) och en av Sveriges bästa 96:or (tjej) från två olika klubbar.

De tyckte att det var otroligt pinsam uppvisning.

Björn Borg stängdes av i sex månader av sin egne klubb för uppförandet.

PaulaS sa...

Jag var själv i Jönköping i helgen och bevittnade samma sak; en överdomare som ser men inte gör.

Riktigt skrämmande att han satt i ett hörn hela tävlingen (när han inte var i cafeterian) vid ett bord där det stod "överdomare".

Det är några få domare som drar ner domarryktet rejält. Bra att det kommer upp till ytan tycker jag. Kan inte arrangörerna "anmäla" detta till sbtf på något sätt? Skriva till tävlings- och regelkommittén där vi faktiskt har en domargrupp.

Jag bad Jönköping skriva till sbtf och domaren blev tillsagd av flera vad de tyckte om hans jobb. Agera istället för att gnäll tycker jag, så kanske vi får bra standard på domarna så småningom.

Anonym sa...

En variant är att arrangören blir skyldig att rapportera in hur de tycker överdomaren har skött sig. Tycker dock att ett stort ansvar ligger på klubbledarna. Fick själv rycka in gångna helgen när ett racket kastades efter en förlorad final. Efteråt fick jag en eloge av överdomaren som annars hade agerat.

PaulaS sa...

Jag tycker Förra Årets Ledare har ett bra förslag. Överdomaren ska rapportera hur tävlingen varit, varför inte tvärt om också?

Anonym sa...

Om vi fortsätter gnälla så kanske alla överdomare lägger ner verksamheten och då har vi inga överdomare kvar. Tror ni det blir bättre eller sämre?

Anonym sa...

bättre!

Patrik sa...

Det är klart att man måste få ifrågasätta överdomarna. Någonting annat vore absurt i ett demokratiskt land.

Om det är som nu att de flesta överdomare inte agerar så är det bara en kostnad för alla inblandade och då är det bättre att vara utan. Arrangörerna skulle då kunna få dela ut gula och röda kort.

Jag håller med Förra årets ledare om att arrangörern också ska skicka in en bedömning på överdomarens insatser.

TagliaTelle sa...

Helt klart en bra idé men kan dock bli lite känsligt det där med att tävlingeldarfen ska bedöma överdomaren...

Känner själv att det hade varit ganska jobbigt att som ung och ännu oerfaren tävlingsledare ensam gå in och rapportera om hur jag tycker en överdomare, som i många fall är bra mycket mer erfaren än jag, har skött sitt jobb. Även om det är nog så viktigt att det görs!

Sorgligt att erkänna men det finns en viss hierarki inom pingisen...