torsdag 5 mars 2009

SM i helgen

I helgen så går bekant SM och favorit är Matilda Ekholm. Carina Jonsson, Marie Olsson och Malin Pettersson är de främsta utmanarna.

Otroligt nog så är DM-segrarna även i seniorklassen direktkvalificerade. Det ger inte någon känsla över att det är ett SM där de bästa ska göra upp om titeln.

Om det var SM-slutspel i hockey så dyker DM-segrarna i Gotland upp och ska möta Linköpings HC. I fotboll så kommer Åshöjdens BK och ska möta Elfsborg i SM för att de är DM-segrare? Orimligt? Javisst!

29 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra att DM-vinnarna är kvalificerade till SM. Viktigt att även svagare regioner i landet finns med på pingiskartan. Stärker också statusen på DM och ger därför ett mervärde även på distriktsnivå. De bästa kommer alltid med på SM.....kvalificerar sig genom att samla poäng i klassningsklasserna Elit/klass 1. De som är med på Sverigerankingen är också direktkvalificerade vad jag förstår....alltså de bästa är med....vad är problemet?

Patrik sa...

Jag har mycket svårt att se att inte de bästa är med i ett SM utan beroende på vilken distrikt man tillhör. Jag tycker att man ska komma med beroende på kvalitet och inte beroende på om man bor i ett svagt pingisdistrikt eller om det är stort manfall i DM. Det är flera som är bättre än DM-segrarna som inte kommer med, vilket betyder att de bästa inte kommer med. Det är problemet. Det ger en liten amatörstämpel över SM.

Vi kommer nog alltid att tycka olika i denna fråga.

Elfsborg mot Åshöjden? Är det proffsigt?

Roma Tigers (eller vad dom heter) mot HV71? Är det proffsigt?

Stefan sa...

Problemet är att det kan bli skratt matcher. Alltså att matcherna blir väldigt ojämna. Det förekom en sådan match sist när SM gick i Hbg. Det kan absolut inte gagna sporten. De svagare distrikten har även dom möjlighet att samla poäng i Elit/klass 1 tävlingar. Varför räcker inte det. Samtidigt kan det inte vara så kul att få stor stryk av en som inte går för fullt. Jag håller helt med om Patriks åsikt.
Som jag ser det så måste statusen öka inom pingisen och då måste de bästa i landet spela i ett SM.

Anonym sa...

De bästa är med på SM....plus vinnarna på DM....ett bra sätt att bredda sporten och få med hela Pingis-Sverige på tåget. Att jämföra ett singelmästerskap i Pingis med ett lagmästerskap i fotboll är som att jämföra äpplen med päron. Skall man dra några paralleller bör man i så fall jämföra Elitserien i pingis med Allsvenskan i fotboll. Hur som helst vanskligt att jämföra idrotter med varandra...speciellt individuella idrotter med lagidrotter. Märk väl att flera idrotter t.o.m. har fri anmälan till Svenska mästerskap...inget att eftersträva enligt min mening...men det kan vara bra att sätta saker i ett större sammanhang. Det finns flera parametrar att väga in när det gäller kvalificering till Svenska Mästerskap.

Patrik sa...

Jag tycker att man göra jämförelsen med lagidrotter eftersom skillnaden är lika stor mellan lagen eller spelarna.

Jag tror inte att alla DM-segrarna skulle vinna Pingisiaden som går samtidigt för 11-åringar. Hur proffsigt är det?

I SM borde vara en uppgöresle bland det bästa och inte någon kvotindelning.

Precis som Staffan skrev så har alla möjligheten att skrapa ihop poäng under året för att komma till SM.

Anonym sa...

Självklart skall de bästa vara med på SM....med risk för att bli tjatig....de bästa är med på SM + DM-vinnarna..lika självklart är följande; Det är inte adekvat att jämföra lagidrotten fotboll med den individuella idrotten pingis...trots att du fortsätter att göra denna koppling. Kopplingen finns inte p.g.a. fotbollen inte har ett individuellt mästerskap...jämförelsen haltar alltså. Vidare; om det var så att DM-vinnarna tog en plats på spelares bekostnad som har med eliten att göra vore det förstås ett problem...så är nu inte fallet...de som inte är med på Sverigerankingen och ej har tillräckligt med poäng i Elit/klass1 för kvalificering till SM har antingen inte ambitionen eller inte spelstyrkan (alt. varken eller)för sammanhanget ..istället finns ett mervärde att få med flera distrikt och regioner på tåget..inte svårt att se dessa fördelar, tycker jag.

Patrik sa...

Jag tycker och kommer alltid att tycka att det är adekvat jämförelse att jämföra spelstyrkor med varandra oavsett om det är lagidrott eller individuell idrott.

Jag tycker att SM är viktigare än DM.

Om jag ställer upp Gotlands-DM för kvalificering till Melodifestivalen och ingen kommer förutom mig så vinner jag och kommer till Globen! Kan inte sjunga en ren ton, men i Globen får jag vara med. Det är regionpolitik.

Vi kommer som sagt aldrig att bli överens i denna fråga. Jag tycker att spelstyrka ska vara avgörande och du tycker att DM är viktigare än SM.

DM-vinnarna tar plats för de spelare som är bättre. Något annat är fel.

Stefan sa...

Till anonym. Hur kul är det för den som förlorar stort mot en som inte tar i. Han/hon är i 40-års åldern också.Samtidigt sitter där en lirare på läktaren i 17 års ålder och tittar på matchen. Han/hon är precis utanför SM. Kanske på reserv listan. Det kan inte jag se att det gagnar sporten. Det måste finnas andra sätt att få med fler distrikt än att använda SM. SM skall vara det finaste som finns i Sverige att spela och då skall de bäste spela oavsett distrikt. Annars är nog risken att de bäste inte ställer upp i SM. Vad har vi då uppnått.

Anonym sa...

Att DM-vinst innebär SM-kvalificering är ett bra instrument för att höja statusen på DM. Viktigt för Pingisen i de olika distrikten att kunna samla så många som möjligt av sportens utövare till resp. distriktsmästerskap. Bredden skapar toppen. Vi kan inte stänga fönstret helt till landets norra regioner och andra svagare distrikt/områden i landet. Ett sätt att reformera Pingisen i landet; slå ihop flera distrikt för att på så sätt samla de resurser som finns och samordna kompetensen. Istället för 24 SDF skulle vi kunna ha 8-10 regionsförbund. På detta sätt skulle också DM-vinnarna/regionsvinnarna hålla en högre klass. Alltså även en lösning på detta ickeproblem vad gäller SM-kvalifikation.

Stefan sa...

Alltså anonym. Din inställning är att det inte skall finnas någon elittävling överhuvudtaget, bara bredd tävlingar. Med andra ord alla skall få vara med. Det tror du höjer statusen på pingisen. Jag är mycket för bredd tävlingar. Har varit med och startat upp en del D-tävlingar i Skåne. Men det kommer ingen till dessa tävlingar om vi inte börjar ta pingisen mer på alvar. Jag menar att har vi ingen elit så får vi ingen bredd heller.

Patrik sa...

Ja, nu börjar vi närma oss varandra. Om man har ett fåtal regioner så kan jag köpa resonemangen, men inte som det ser ut idag då t o m jag skulle kunna kvalificera mig till SM.

Hhmmm. Kanske inte jag, men nästan vem som helst.

Anonym sa...

Patrik; du skriver:
"Du tycker att DM är viktigare än SM".

Vänligen läs igenom inläggen en gång till så tror jag det tydligt framgår att jag ej anser att DM är viktigare än SM. Om du trots allt kommer fram till denna slutsats läser du inläggen som fan läser bibeln.

Jag försöker lyfta fram mervärdet av att få med hela Pingis-Sverige i utvecklandet av pingissporten. Det finns inget motsatsförhållande mellan DM och SM....båda tävlingarna är lika viktiga för svensk Pingis men på olika sätt... allt hänger ihop.

Patrik sa...

Jag tycker också att det är oerhört viktigt att bredda pingis-Sverige. Men det gör man inte genom att förstöra status på SM genom att göra det till en breddtävling. Att bli bortskojad på SM breddar inte pingis-Sverige. Det är istället lokala tävlingar och satsningar som skulle bredda pingis-Sverige. Arbetet måste ske på hemmaplan inte genom att bli utklassad på SM.

Det jag menar när jag skriver att du tycker att DM är viktigare än SM är att när jag läser dina inlägg är det viktigare för dig att DM-segrarna är med än att de bästa spelarna är med. För mig tolkar jag det som om du tycker att DM är viktigare än SM.

Anonym sa...

Bäste Stefan. Du säger; "Din inställning är att det inte skall finnas någon elittävling överhuvudtaget, bara bredd tävlingar"

Jag har arbetat med Pingis i stort sett i hela mitt liv (spelare, tränare, ledare). I många av dessa år på elitnivå. Mina synpunkter och åsikter i denna fråga utgår helt och hållet utifrån ett elitperspektiv. Att få fram talanger som kan bli nya värlsspelare är alltså en av de allra viktigaste uppgifterna för svensk pingis, tycker jag...för att nå dit måste vi skapa en bredd värd namnet....därför måste vi få med alla sveriges distrikt och ge dess spelare och ledare morötter. Även om du tycker att flera av DM-vinnarna är kassa i Pingis är samma personer bäst i sina resp. "svaga" distrikt och en förebild i länet. Ser verkligen inte SM som en breddtävling...tvärtemot har Pingisen en historik att samla de allra bästa (inkl. proffsen) till SM. I år är både Jörgen och J-O med på herrsidan. Det finns andra sporter som har ett riktigt problem att samla de bästa... t.e.x. Tennisen och friidrotten.

Anonym sa...

Patrik. Jag konstaterar; Du läser alltså inläggen som fan läser bibeln.....nej, jag tycker inte att DM är viktigare än SM....DM och SM är lika viktiga för svensk Pingis men på olika sätt.

Stefan sa...

Vid SM i Hbg 2007 gick där en match på fredags kvällen som var en riktig skratt match. Jag hade tagit med mig ett gäng ungar som var i 10 årsåldern till IH i Hbg för att titta på J-O och de andre i Sverige eliten. Dessa ungar jobbar jag fortfarande med. När de fick reda på att SM skulle gå i Hbg i år med frågade jag om de inte skulle följa med och titta i år igen på SM eftersom det går närma där vi håller till. Förklarade att J-O och Jörgen skulle vara med. Då visste de nästan inte vem det var. Trots att de var och tittade på dem för 2 år sedan.Vilken match tror du ungarna kommer ihåg. J-O match, Jörgens match? Nä, de sa var dom med. Men de sa namnet på honom som såg ut som en nybörjare. Är det sådan idoler som vi skall ha. Sen får du ha varit elitspelare och ledare hela ditt liv men det är väl inte detta du vill uppnå med pingisen. Jag tycker det är märkligt att du som varit elit spelare tycker det är kul att gå in och leka av en match i SM bara för att få med alla distrikt. Har själv varit elitspelare i en helt annan idrott och det ända vi diskuterade var hur vi skulle kunna få bättre motstånd för att kunna utveckla oss. Här menar du tvärt om. Jag hänger inte med.
Vad är det som gör DM så viktigt. För mig är SM mycket viktigare.
Svaga distrikt, ja de som kommer med och inte håller klassen och blir förnedrade. Jag tror inte de tycker det är så kul hellre. De distrikten har mycket att jobba med och kan vi hjälpa dem så skall vi göra det också. Men det får inte gå ut över SM. Där skall de bästa vara med.

Anonym sa...

Håller med om att DM får en högre status om det direktkvalificerar till SM, och att vi ändå kan vara stolta över att sveriges allra bästa spelare ställer upp i SM.

Är problemet att vissa distrikt har spelare som inte är tillräckligt bra för att ställa upp i SM så kanske det måste vara ett lägstakrav på dem då, tex att man är minst klass 1, eller att resp. förening tar ansvar för att inte skicka "fel spelare".

Stefan sa...

Det hade varigt perfekt. Det som Christer skriver. Tar distrikten ansvar för att skicka rätt spelare. Då har vi uppnått riktigt bra i så fall. Då kan det bli något positivt av att ha med DM vinnarna. Det får i varje fall inte vara som på SM 2007. Det sände helt fel signaler till i varje fall mina lirare.

Anonym sa...

Stefan;
Detta får bli mitt sista inlägg i debatten...måste jobba också.
Återigen....de bästa är med på SM...+ DM-vinnarna. Det är utifrån min utgångspunkt ett bra sätt att stärka hela Pingis-Sverige (givetvis behövs fler åtgärder och reformer). Det leder också till att stärka statusen på DM. Bredd och konkurrens lokalt skapar elit nationellt. Statusen på SM är mycket bra idag och samlar samtliga av Sveriges pingisstjärnor....och har så alltid gjort historiskt. Till skillnad mot fler andra stora idrotter. Om det inte skrivs och sänds något i media beror det på andra orsaker än att inte J-O, Jörgen och Matilda är med. Kul att dina adepter fortfarande spelar pingis...vi behöver fler som är kvar i sporten...några av dem når till slut ända fram om vi alla hjälps åt och skapar en miljö som främjar talangutveckling.

Anonym sa...

Jag tycker att det är rätt att DM vinnarna på ungdommssidan får spela SM..detta för att även spelare från de andra (svagare distrikten) ska kunna ta med sig upplevelser hem att berätta om.. Och även för de spelare och ledare som är med för att se vad som i verkligheten krävs för att bli bra!

På seniorsidan däremot känns som lite kvotering att plocka med DM segrarna! / Dennis

Anonym sa...

Jag tycker att man bör ta bort DM för tjejer - det blir för lite spelare och därmed en för tråkig tävling, vilket är till skada för tjejpingisen. Det ska vara kul arrangeman som gör det roligt att spela och hålla kvar spelarna i sporten. DM är inte kul.

Anonym sa...

Nej, det vore att döda tjejpingisen att lägga ner DM med fler tävlingar för att det är för få deltagare i vissa distrikt.

Vi måste hjälpas åt utveckla tjepingisen istället så vi får fler deltagare och bättre bredd.
Tv sändningarna av Elitserien blir ett bra sätt att marknadsföra pingisen, där vi får se till att ta hand om de tjejer som blir intresserade.

Anonym sa...

Christer
Tvärtom tror jag att vi tar död på tjejpingisen om vi fortsätter som vi gör idag.

Det räcker inte med att få fler tjejer att börja utan vi måste få fler att fortsätta och då måste vi bl.a. ordna bättre tävlingar.

En bra tävlingsklass ska innehålla minst 16 spelare så det blir poolspel, kvartar, semi och finalspel och då är vi på minst regionalnivå.
Tjejer måste då resa längre än killar eftersom de är färre för att få lika bra tävlingar och det är de värda. Vi får ta den kostnaden tills de blivit fler.

Fler aktiviteter på region- och riksnivå och färre på distriktsnivå är bra för tjejpingisen (tvärtom kan gälla för killpingisen).
Påskläger och sommarläger med riksintag är bra tjejarrangemang. Hoppas Fladder/Ängby fortsätter med det.
Distriktstävlingar med 2-4 tjejer i varje klass är dåligt och bortkastade pengar.
/Anders Bölenius

Anonym sa...

Jag håller med Anders om att för få spelare i tjejklasser är mkt dåligt för utvecklingen. Kanske har vi för många tjejtävlingar? Ifall vi har en egen sanktion för att få arrangera tjejtävlingar med målet att få färre tävlingar med fler deltagare så kanske vi är på rätt väg, vad vet ja?/ Fladder

Anonym sa...

Efter att snabbt ha titta igenom startfältet kan jag konstatera att nästan alla dm-segrare från norrland avstått SM. Undantaget är väl Jämtland och lirarna från Söderhamn. Min snabba analys är att det inte är många blåbär som åker på SM utan dom väljer att stanna hemma.

Robert sa...

Med det uttalandet så utgår jag från att du tycker att kommer man från "norrland" så ska man stanna hemma!!... Verkligen ett fint sätt att motivera den delen av landet..

Anonym sa...

Nej, men jag tog för givet att det är norrland det handlar om när den här diskussionen kommer upp. Faktum är ju att det är svårare att samla poäng för att kvalificera sig för SM om man tävlar i norrland. Poängvärdet på tävlingarna är lägre än i dom södra delarna av landet. T ex i västerbotten finns det flera aktiva spelare som är väl så bra som dom 7 Eskilstuna spelare som deltar i herrsingeln men dom har inte samma möjlighet att tävla upp varandra till elitklassen. Jag ser ingen större orättvisa i att en dm-segrare får spela SM, tvärtom bör den moroten finnas kvar. Om det öppnar dörren för 1 eller 2 blåbär bland 150 spelare, so what, till och med på OS kvoteras blåbärsnationer in och vi får se afrikaner ploga sig ner för backen och motionssimmare tävla mot phelbs.

Jag ser nu att det blev lite off topic och det var ju tjejpingis det skulle handla om.

Kul att det blir lite diskussion, fortsätt gärna.

Anonym sa...

I damsingel på VM får Kina ha 6 spelare med. Det om något är väl en stor orättvisa. Det kanske borde vara 50 kinesiska damer om bara dom bästa skall vara med.

Patrik sa...

Bra poäng med Kina! I VM så finns det länder som kvoteras in.

DM lockar dock inte de bästa och för damernas del så handlar det inte om kvotering utan om masskvotering. Av 48 platser så är 23 vikta för DM-segrarna som många gånger inte ens är de bästa inom distriktet.

Jag kan tänka med att semifinalisterna i regionmästerskapen är direktkvalificerade, men inte DM-segrarna.