torsdag 19 mars 2009

Ungdoms-SM

Jag har fullt upp med att sätta mig in i all rapportering som man måste göra i USA när man säljer läkemedel. Man kan lugnt säga att USA skiljer sig från resten av världen. Betalning sker fortfarande med checkar. På ett företag jag jobbade så var vi tvungna att skicka in 800 deklarationer per år i USA för en ganska liten verksamhet.

I Italien kan man åka på en skatt som Skatteverket bestämmer på måfå och förlåter alla bolagets synder tillbaka i tiden. Katolicismen påverkar även skattesystemet.

Nåja, nu fick jag skriva av mig efter läsandet av några hundra sidor....

I F15 är det endast två som har tackat nej. Maria Engelson ska bo i Kina under två månader och Sannamarie Bölenius har också tackat nej. Skulle gissa att Sannamarie har något finskt arrangemang.

I F12 så är det hela 10 st som har lämnat återbud. Här är risken större att det beror på att en del har lagt av eller att motivationen inte är så hög. Tidigare så är det oftast DM-segrarna som hoppar av, men så var det inte i år. Förutom Södermanlands DM-segrare. Norrbotten och Medelpad hade ingen DM-segrare.

Intressant är att Elsa Skugge från Tyresö förmodligen hade kommit med om hon hade ställt upp i DM i ett annat distrikt. Elsa är duktig, men det är inte helt lätt att gå till slutspel i en 6-pool om det är bara två som går till slutspel. Det hade räckt med slutspel i DM för Elsa för att gå till U-SM. Jag har tidigare sågat poollottningen i Stockholms-DM, vilket visar sig att jag hade rätt i kritiken. Jag framförde argumentet till tävlingsledaren att han riskerar att stoppa en tjej från att kvalificera sig till U-SM, men men...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Får överhuvudtaget Sannamarie spela ett svenskt mästerskap när hon representerar Finlands landslag???

Anonym sa...

Nej det får hon väl inte...

Hon spelade ju finska mästerskapen också om jag inte minns fel?

Man kan väl inte spela båda?

Anonym sa...

Får jag fråga hur det kunnat räckt för Elsa att gå till slutspel i DM för att kvalificera sig för U SM... Det har funnits hur mycket tävlingar som helst efter DM att samla poäng på.. Den skulden kan du inte lägga på arrangören tycker jag.. Dennis

Patrik sa...

Javisst har det funnit hur många tävlingar som helst, men nästan inga R2-tävlingar i Stockholmstrakten.

I Stockholm har det tidigare varit svårt att få ihop 8 st. Under den senaste perioden har det sett betydligt bättre ut.

Nu har jag ingen gammal rankinglista, men en kvartsfinal i F12 ger 2 poäng ytterligare och det borde ha räckt till U-SM för Elsa.

Elsa borde ha rest en bit utanför Stockholm för att komma med till U-SM, men jag tycker att stockholmspingisen borde värna mer om sina pingistjejer som vill utvecklas. Elsa har tackat ja till sin reservplats. Att göra det så svårt som möjligt för en tjej som vill komma till U-SM är inte att värna om stockholms-pingisen.

Anonym sa...

Ang Sannamaris spel så kolliderade SM i F15 med ett landslagsuppdrag för Finland. Hon har för avsikt att vara med i SM F14 i mitten av maj.
/Anders Bölenius