måndag 9 mars 2009

Uttagna till påsklägret 6-9 april 2009

Uttagna SBTF:
Födda 1996
Erica Åkerlind, Ängby SK
Emelie Fitzgerhald, Ås IF
Emma Johansson, Öråns SK
Alice Tolstoy, BTK Rekord

Födda 1997
Jenny Luo, IFK Österåkers BTK
Elin Ljungsberg, Trollhättans BTK
Tilda Johansson, Lessebo BTK
Hanna Chau, Ljungby BTK
Pernilla Allert-Norgren, Ängby SK
Linn Millbert, Täfteå IK
Emelie Svensson, Falkenbergs BTK

Födda 1998
Erika Fronth, IFK Falköpings BTK

Reserver:
1. Madeleine Björding, BTK Ratic
2.Helena Zetterström, Ängby SK
3. Frida Hedenqvist, Spårvägens BTK
4. Anette Lund, Ängby SK

Tränare :
Mattias Bergkvist, SBTF
Alina Franck, Ängby SK
Samt fler beroende på antalet deltagare.

Kommer att vara 2 träningspass per dag och innehåller bordtennisträning samt andra fysiska aktiviteter såsom löpning och fysträning. Vi jobbar för att även kunna erbjuda aerobic, bowling, inomhusbad.

Jag har mer detaljer och om man önskar så kan man få hela inbjudan på fil av mig.

Anmälan :
Skall vara Ängbys kansli tillhanda SNARAST, men senast fredagen 13 mars 2009.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant utagning på 96orna!

Första gången de inte tagit ut rakt på ranking..

Känns rätt att de faktiskt kollar på talang/teknik/träning och gör utagning efter det..

Dennis

Anonym sa...

Hur tänker du nu????

Anonym sa...

Jag tror att Dennis tänker på reserverna...96:or

Robert sa...

Jag gissar att Dennis menar att går man efter ranking på 96orna så borde väl kanske Moa Pettersson vara före Helena Zetterström och Frida Hedenkvist eftersom hon är rankad 6a bland 96 orna. Men man kanske går efter andra kriterier?
//Robert

Patrik sa...

Varken Helena eller Frida ställer upp på särskilt många tävlingar. Därför är det svårt att för dem att hamna högt upp på rankingen.

I Region Öst är det svårt att skrapa poäng utan att behöva resa ihjäl sig.

Helena har många gånger varit med på tävlingar där det är svårt att skrapa poäng. Frida gjorde en kanontävling i Ängby senast då hon slog Pernilla i en fantastisk match och Erica.

Med ett vettigare rankingsystem så skulle både Helena och Frida ligga högre upp i listan.

Frida har problem med sina knän som har gjort att hon inte har kunnat tävla lika mycket som andra.

Robert sa...

En värdig beskrivning av kriteriet för att vara uttagen..

Vet att det inte heller är så lätt att skrapa poäng för en norrlandstjej om man inte är beredd att resa långa sträckor för att tävla mycket..

Patrik sa...

Ja, nu är det ju inte jag som har tagit ut tjejerna. Men jag gav en förklaring varför jag tror att de inte har gått efter rankingen på reserverna bland 96:orna.

Anonym sa...

Mycket resor blir det, inget undantag för Värmlandstjejer!

//Per

Patrik sa...

Ja, Per. Om man ska hålla på med tjejpingis och om föräldrarna inte ska bli ruinerade så är det nog bäst att bo i Region Syd.

Anonym sa...

Det jag menar är att vid tidigare utagningar har man gjort det enkelt för sig och gjort utagningarna helt efter sverigerankingen!

Kanske man gjort det för att man har för dålig koll på tjejerna i fråga?

Jag tycker det iaf är ett steg i rätt riktning för tjejpingisen att de ansvariga för utagningarna bildar sig en uppfattning om tjejerna och tar ut dem de tror på!

Detta säger jag även fast jag denna gång har tjejer inte kommit med i utagningen../ Dennis

Anonym sa...

Tydliga urvalskriterier är viktigt. De som tränaren inte "tror på" ska få veta orsaken så att de kan ändra sig eller vända sig till annan sport.

Det värsta som finns är att bli godtyckligt petad om man lyckats i tävling - hur ska man då kunna komma med?

Klart tveksamt att gå ifrån rankingen i yngre åldrar.

Patrik sa...

Det jag kan hålla med om är bra om att det framgår vilka uttagskriterier som gäller. Helst inte de generalla så brukar stå i varje uttagning.

Jag håller med om att det vore bra med feedback även till de som inte blir uttagna om vad de behöver förändra i sitt spel. Det är dock en resursfråga. Men en "tränarkvart" på U-SM efter det att man har blivit utslagen vore kanske på sin plats. Det kan både vara peppande och utvecklande.

Anonym sa...

Självklart måste svensk pingis "scouta" tidigt för att kunna satsa tidigt på de "hästar" man tror på. Ju bättre ekonomi ju "bredare" kan man satsa. Att ta ut spelare till läger enbart utifrån ranking är oerhört oprofessionellt, enligt min mening.

Anonym sa...

Det är oproffesionellt att inte ha ordentliga kriterier när de nu lägger så mycket tid på sin träning.
Hur kan man t.ex. ta hänsyn till talang eller teknik?

Anonym sa...

En intressant aspekt är ju hur lång tid spelaren har tränat. Om två tolvåringar är lika bra men den ena spelat i fem år och den andra i två kan det finnas olika utvecklingsmöjligheter.
Annars är jag lite kluven till uttagning av tolvåringar. Förstår att det kan behövas för att få fram toppspelare men tufft att kunna acceptera att bli bortvald.

Patrik sa...

Jag har en dotter som jag trodde skulle komma med i förra sommarens läger, men det gjorde hon konstigt nog inte.

Jag berättade ingenting om lägret, vilket gjorde hon inte kände sig bortvald. Dessutom hade Ängby ett läger samma vecka så det gjorde ingenting.

Varje gång hon har blivit uttagen så betonar jag att det kommer att komma gånger som hon inte kommer med och gånger som hon kommer med. Det är bara att träna och kämpa på, säger jag till henne, så löser sig allt framöver.

Anonym sa...

att få till en rättvis uttagning på 12åringar och yngre är en utopi. de som tar ut måste ta med flera saker.

Idag har vi ett helt värdelöst rankingsystem i Sverige som gör att ett smart tävlande och resande runt i landet kan ta dig högt upp på listorna utan att vara bland de bästa. De spelare som tränar mycket och tävlar lagom kan då hamna längre ner på en lista. Jag tycker att det är viktigt att vi inom svensk pingis inte uppmuntrar till tävlingshetsen som rankingsystemet leder till.

Om de som tar ut till läger har bra koll så tycker jag att det är självklart att man tar med spelare som inte är med högt på rankingen.
Frågan är hur bra koll du kan ha på 12åringar i hela landet???
Ju mindre koll man har ju mer måste man använda sig av det enda som går att avläsa dvs rankingen.

Sen tycker jag att vi måste få vassare tränare till alla våra läger både på tjej och killsidan. Finns det inga tränare utanför Ängby på tjejsidan? För några år sen så var alla Spårvägens tränare med och höll i riksläger. Är säker på att vi har vassa tränare i övriga landet med.

Dessutom så måste det finnas en stolthet bland tränarna att bli uttagna till riksläger så vi får de bästa där.

Ragge

Robert sa...

Visst finns det väldigt bra tränare utanför Sthlm!, Åsa har Micke Thalingsson, Söderhamn har Mathilda och säkert många fler ute i landet.Det gäller att man samordnar så kan man ha väldigt proffsiga bra läger utanför sthlm också. / Robert

Anonym sa...

Hej, Nu är det 30 anmälda till Tjejpåsklägret varav 14 är från andra delar av sverige än stockholm. Alla som anmält sig har kommit med. Vi kan ta emot fler spelare ifall det är någon som missat att anmäla sig. Det ser bra ut! Jag har pratat med SBTF som har landslagsläger samtidigt i Köping för Damsenior-junior om att komma och hälsa på oss med en tränare och 1-2 spelare. Vore kul. Vi får se hur det blir/ Fladder

Anonym sa...

Till Robert

Var lägrena ligger har ju inte med var tränarna kommer ifrån om man ser utifrån att SBTF anordnar.

Tycker du att du nämnde toppnamn bland tränarna i Sverige nu?

Anonym sa...

Elin Ljungsberg och Erika Front från Väst kommer på Påsklägret.

Finns det någon snäll pingisvän som
kan hjälpa tjejerna från lägret till Centralstationen och på tåget mot Göteborg på torsdagen efter lägrets slut?? Eller går det att få hjälp av Ängby eller någon äldre spelare?
De är för unga för att åka tunnelbana med byten själva.

En förälder följer med upp på söndagen.

Anonym sa...

Ängby kollar på det/ Fladder

Robert sa...

Om det var TOPP namn på tränare du var ute efter så har jag inte den erfarenheten att göra en proffsig bedömning vem som är en proffsig tränare eller ej, det jag menade var att det finns bra enligt mitt tycke tränare ute i landet, men nämn gärna några proffsiga tränare om det skulle kännas bättre..
/Robert

Christer sa...

Tycker Nog också att det enda man kan ta ut läger mm.. efter är tävlingspoängen som idag är underlag för rankingen, då det är begränsat till de 6 bästa resultaten under året så behöver man ju inte tävla ihjäl sig för att nå rankingresultat.

Angående Thomas Lj:s fråga så skjutsar jag och hämtar från Uppsala, så jag kan ordna skjuts till tåget på väg hem om du behöver hjälp.

Patrik sa...

Christer: Jag håller inte med. Tävlingspoängen kan man köpa till sig genom att t ex åka till Kiruna. Det finns tävlingar där det bara kommer sex spelare och så lägger man in två fejkspelare (som lämnar wo) för att få poäng i klasserna. Om man satsar på träning och bara åker på de svåra tävlingarna så får man svårt att komma med. Däremot om man taktikåker på de lätta tävlingarna så kan man få hur många poäng som helst. Poängen i DJ20 i R2 blir ganska många om man ställer upp i rätt tävling.

För mig är dagens rankingsystem snarast att likna vid ett tragiskt skämt. Det går inte att ta ut efter rankingpoängen eftersom det handlar mångt och mycket om vilka tävlingar som man ställer upp i.

Jag och en kompis planerade alla tävlingar hur våra grabbar skulle kunna få de lättaste poängen för att komma med till SM etc.

Nu planerar jag ingenting efter poängen, men en "bra" planering så skulle jag kunna få med Pernilla få J-SM i F14. Men varken jag eller hon vill det.

Christer, nästa gång vi träffas så ska jag ge dig exempel som jag inte vill skriva om.

Anonym sa...

Det är ju bra att dom gör ett läger för 96-97-och98or, varför har inte 94 och 95or något läger.
Detvar någon som nämde olika tjejtränare från olika landskap,bra men blir du uttagen till thalingsson läger en gång så blir det bara den gången och det främjar inte tjejpingisen.

Anonym sa...

vad menar du med att man bara blir utagen till thalinsson läger 1 gång??