fredag 17 oktober 2008

Felanvända resurser?

Mycket pengar åt till pingisen under varje säsong. Beloppet är egentlig skyhögt. Det sporter jag kan tänka mig är dyrare än pingis är ridning med egen häst och slalom om man inte bor nära en slalombacke. Detta gäller kanske bara Stockholmspingisen?

Som alla vet så är det inte utrustningen som är dyr utan alla dessa resor. Jag skulle tro att av de kostnader som jag lägger ned på pingisen utgör resorna ca 40 %.

Om man vills spela tjejpingis på hög nivå så krävs det idag en massa resande som egentligen går att styra bort.

Jag vet inte om fördelningen gäller för alla andra pingisfamiljer. Men tänk om 50 % av alla pingis-Sveriges reskostnader skulle lagts på läger och att ha heltidsanställda tränare. Det kanske är så att pingis har en massa resurser, men de används felaktigt?

Vad tycker ni?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tävla mer i pojkklasser i närområdet...billigare och mer utvecklande...!!

Pingis e toppen

Patrik sa...

Till Anonym:

Du har nog missat en del av de tidigare kommentarerna och inläggen.

I en del tävlingar så får tjejerna inte spela upp i killklasserna. Ställer man bara upp i killklasser så kommer man inte med på SM och andra större tävlingar.

Resekostnaderna är ett stort problem och inte särskilt miljövänligt.

Anonym sa...

Till Patrik:

Nej...jag har inte läst alla kommentarer och inlägg....vad nu det har med något att göra...

Du har nog missat att det finns klassningsklasser där flickor får spela i herrklasser. Ett bra komplement och egentligen mycket bättre än som tjej åka land och rike runt....samla riksrankinpoäng i t.ex. F13 och möta få tjejer som är bättre och ännu värre.... samma tjejer som man har mött tusen gånger....i sin åldersklass... inte speciellt utvecklande i mitt tycke....tänk nytt och mindre på rankingplaceringar...

Patrik sa...

Till Herr Anonym:

Ditt förslag var inte särskilt nytt. Det är givet att tjejerna kan spela i herrklasserna, men problemet kvarstår när det kryllar av ranking 2 tävlingar då du behöver resa ännu mera för att kunna komma med till SM än tidigare.

Att lägga SM i t ex Skellefteå och Örnsköldsvik är ett dåligt sätt att hushålla med pingis-Sveriges resurser.

Att lägga en R1 i Kiruna är också ett dåligt sätt att hushålla med pingis-Sveriges resurser.

Att införa dataranking är ju ett sätt att se till så att alla matcher gäller något.

Varför har du problem med dataranking? Jag har sett dina kommentarer under ett annat inlägg. Du försvarar nuvarande system med näbbar och klor. Sitter du månne i tävlingsledningen?

Patrik sa...

Anledningen till att denna blogg startades är därför att det har visat sig att det är svårt att få ihop 8 tjejer per klass i Region Öst och Norr.

Tävlingsschemat med massor av tävlingar samma helg har gjort det väldigt svårt för tjejerna i Region Öst och Norr att skrapa ihop poäng till de olika SM-klasserna.

Det innebär mycket resande, vilket hade kunna undvikas om man hade lyft blicken.

Anonym sa...

Till Patrik:

Varför tycker du följande:

"Att lägga SM i t ex Skellefteå och Örnsköldsvik är ett dåligt sätt att hushålla med pingis-Sveriges resurser".

vidare skriver du:

"Att lägga en R1 i Kiruna är också ett dåligt sätt att hushålla med pingis-Sveriges resurser"


- Gissar att de spelare, ledare, föräldrar och tränare som bor i t.ex. Skellefteå, Örnköldsvik och Kiruna tycker annorlunda än du. Har det slagit dig att det kostar en hel del för de norr om stockholm att tävla på de tävlingar som äger rum i Sverige (de flesta ranking-1 och ranking-2 tävlingarna äger väl rum i södra och mellersta delarna av Sverige..eller??) Förstår inte alls ditt "tänk". Tycker du att Svensk pingis skall stänga igen norrlandsfönstret helt?


Jag är inte med i "tävlingsledningen" (gissar att du menar SBTF:s tävlingskommitté) och har verkligen heller inga problem med "dataranking".....min poäng är istället att det är egalt och i stort sett oviktigt för svensk pingis framtid om vi har nuvarande rankingsystem eller om vi framöver inför dataranking. Andra saker är viktigare....som att satsa pengar och resurser på elitlägerläger och utlandstävlingar för de mest talagfulla spelarna, ha passion för sporten, vilja utvecklas i bordtennis...öva på fh-flippen t.ex., ha roligt, träna mycket, skippa rankinghetsen m.m.

P.S. De bästa kommer ju med till USM/JSM redan med dagens system...vad är din poäng?

pingis é kul

Patrik sa...

Herr Anonym:

Skillnaden mellan Kiruna, Skellefteå och Örnsköldsvik i jämförelse med Umeå, Luleå och Östersund är att det går tåg dit. Det går tåg till Kiruna, men otroligt sällan och det krävs två extra semesterdagar och/eller två extra lediga dagar från skolan. Miljövänligare och billigare. Det handlar om VAR i Norrland man lägger tävlingarna.

Jag har inget emot Norrland. Jag är själv från Norrland.

Som jag har nämnt i en annan kommentar så kommer de allra bästa till USM/JSM, men en alltför stor del handlar om samla poäng. DM-segrarna kan i vissa fall vara nybörjare.

Eftersom du inte kan ta till dig mina argument och inte vågar stå för dina åsikter så betraktar jag denna diskussion som avslutad.

Anonym sa...

Till Patrik:

Tycker du verkligen att de som inte tycker som du skall låta bli att argumentera och medverka i diskussioner på denna blogg....tråkigt i så fall..jo, vi får nog betrakta denna diskussion som avslutad. Det blir helt enkelt en win-win situation....jag gillar att diskutera och argumentera med människor som är nyfikna på andras åsikter och som har andra åsikter än mig själv....och du verkar gilla att diskutera med människor som tycker som du. helt OK för mig....Lycka till med bloggandet !!!

Hejsan

Patrik sa...

Anledningen till att jag tröttnar handlar inte om att ha olika åsikter. Jag bemötte dina kommentarer, men kände att du inte läste eller förstod argumenten. Jag kan då inte komma längre.

Jag håller absolut med om att man inte ska ha någon rankinghets, men det var reskostnaderna som var frågan.

I denna blogg så accepteras alla åsikter så länge man inte utger sig för att vara någon annan eller använder nedsättande ord mot någon pingistjej.

Anonym sa...

Om man inte koncentrerar sig på rankingpoäng, utan att spela pingis så kan man välja bort en del av de stora tävlingarna också.
Så har vi löst problemet, för att inte riskera att tröttna på bordtennisen.
Låt barnen välja hur mycket dom vill tävla, då blir det bäst i längden.
Glöm heller inte bort att bara någon procent av alla blir spelare på högsta nivå.
Om man inte ledsnar på sporten kan den vara ett nöje så länge man orkar med.