fredag 17 oktober 2008

Pingis vs. Innebandy & Fotboll

Jag tror precis som Anna-Carin Larsson från Ås har skrivit i en kommentar till ett tidigare inlägg att det är viktigt för tjejerna att känna att de tillhör ett lag.

Många tjejer väljer lagsporterna istället för pingisen p g a gemenskapen. Damfotbollen har dessutom en del positiva förebilder. Det kan vara svårt för en pingistjej som spelar ensam på sin ort att känna gemenskap.

Utan att låta som en predikant så tror jag att man kan överbrygga de problem som finns idag med gemenskapen. T ex många tjejpingsipläger där man får en naturlig kontakt med varandra. Ensam på liten ort får därmed ett stort kontaktnät. Fokusera mer på lagspel för tjejerna.

Dessutom så tror jag man måste tänka nytt, dvs "utanför boxen". Är det någon som har ett förslag "utanför boxen"?

2 kommentarer:

Patrik sa...

En idé att kanske i ännu större grad synliggöra pingistjejerna genom att lägga in lagfoton med namn och korta fakta någonstans på nätet.

T ex klickar man Åsa IF så får man upp alla pingistjejer med bild och kort fakta.

Anonym sa...

Hej, Gemenskap tror jag också är ett nyckelord när det gäller tjejpingis. Många klubbar runtom i landet har en (1) seriös tjej som spelar med killar och hon känner sig självklart ganska ensam men håller på för att hon älskar sporten. Om det fortgår så är det ju självklart att hon lägger av.

Det som jag tror bromsar upp/vänder trenden är korta och täta tjejläger över klubbgränserna, t ex. fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Tjejerna blir kompisar och har alltid lägren att se fram emot. Mailadresser etc utbyts och de har i mellantiden kontakt med varandra.

Som förälder ser jag ju att det råder febril aktivitet via messenger där min dotter chattar med andra pingiskompisar som hon mött på läger eller tävlingar.

Diskuterade "avhoppsproblemet" för flera år sedan med en fotbollstränare (som ockå hade en dotter som spelade pingis) och han sa en sak som jag också tror gäller i mindre klubbar: Om en tjej spelar både fotboll och pingis och måste välja en sport så väljer hon troligtvis fotboll. Anledning - det finns 1 pingistränare och 4-5 fotbollstränare vilket gör att det blir enklare att säga nej till 1 person än 5. Jag tror han har en poäng i detta även om det kan verka underligt.

/Anders Å.