måndag 6 oktober 2008

Miljötänk

Jag tror att det vore bra om pingisen gick i frontlinjen för att rädda vår miljö. Just nu känns det som vi har lite att jobba på.

Det är mycket resande som kräver förbrukning av fossila bränslen eller flygbränsle. Pingisen kanske borde lägga större tävlingar så att miljöpåverkan blir så låg som möjligt.

Om två helger så är det Region Topp 12 för Region Öst i Dalarna. 8 av 96 spelare kommer från Dalarna och distriktet ligger längst bort inom regionen. Om tävligen hade legat mer centralt så hade förmodligen miljöpåverkan blivit mindre.

Förra årets Senior-SM i Örnsköldsvik och Junior-SM i Skellefteå känns inte helt optimalt ur ett miljöperspektiv. Inga tåg. Bara buss, bil och flyg.

Borde inte alla större tävlingar vara placerade så att miljöpåverkan blir så liten som möjligt?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Allvarligt talat?

Det skule säkert vara jättebra för alla Stockholmsklubbar om det vart så! Däremot finns det inte obegränsade resurser hos oss i Norrland då många åkar Miltals per kväll för att komma till träningar.

Dessutom har vi 60 mil till tävlingar med hög standard under säsong så ett litet mästerskap hos oss ibland tror jag inte är så tokigt ändå!

Dennis

Anonym sa...

jag skriver en till...

Läste lite hastigt förra gången..
Håller med också att det är bra om man kan åka tåg till tex SM..

Missförstod när jag läste första gången. Sorry / Dennis

Patrik sa...

Dennis,

Jag håller med mig att man måste ta hänsyn till Norrlandsklubbarna. Jag mycket väl tänka mig att övriga pingis-Sverige subventionerar resorna från Norrland till de större tävlingarna.

Just nu känns det som om det är viktigare än någonsin att se till så att vi får fler pingisspelare i region Norr.

Patrik sa...

Jag tycker att Östersund är helt OK eftersom det går tåg dit. Det går ju även tåg till Mörsil :-)

Anonym sa...

Jag håller med om att man bör förflytta sig på lämpligt sätt men det finns även andra aspekter. En ideell ledare som kanske är från hemmet en hel del väljer kanske flyg vid långa resor för att kunna tillbringa några timmar till med resten av familjen. Sedan tror jag att det skulle gå att resa med tåg till fler tävlingar om det fanns transport mellan stationen och hallen.

Patrik sa...

Årets ledare:
Jag väljer också flyg ibland så att jag ska kunna jobba på måndagen och att dottern ska kunna gå i skolan på måndagen.

Däremot tycker jag känns som att sila plankton och svälja blåvalar när man förbjuder limningen av miljöskäl, men lägger större tävlingar där man inte kan åka tåg som är det miljövänligaste alternativet.

Anonym sa...

Om jag förstått rätt beror limförbudet till stor del även på att man vill värna om spelarnas hälsa. Bra reportage i senaste pingistidningen