onsdag 8 oktober 2008

Finsk tjejpingis - uppdaterad

Rapporter från Finland säger att en mycket bra 95:a, Pinja, har slutat efter UEM. Tur för Finland att de har lyckats få Sannamarie ombord. Pinja och Anna (96:a tror jag) har varit ute och tävlat en del i Europa eftersom Finland prioriterar detta. I Tyresö Centrum Smashen kommer Sabina att spela (97:a). Jag tänkte passa på att fråga hennes pappa Kurt om finsk tjejpingis.

Pinja är rankad som nr 17 i F13 i Europa och lägger ändå racket på hyllan. Ingen svenska är rankad bland de 30 bästa. Finska Sannamarie Bölenius är rankad som nummer 20 i F13 i Europa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

trist..

Det är ett stort problem att så många tjejer som blivit duktiga slutar?
Min erfarenhet säger att det är näst intil omöjligt att konkurera med lagidrotterna.
Även fast tjejerna tillhör Sverigeelit i pingis väljer de att satsa på tex fotboll där de kan vara väldigt medelmåttiga!

Det är därför viktigt tror jag att få igång tjejerna i seriespel så fort som möjligt..

Vi i team jämtland sökte dispens hos sbtf förra säsongen för att starta ett serielag där vi kunde plocka spelare från olika klubbar i Länet.
Inte oväntat vart vi nekade.. Detta trots de oerhört få Dam lag som finns i landet? Detta har kanske vart en bidragande orsak till att tjejer i Jämtland valt att sluta med sin pingis.

Jag har pratat med tjejerna jag tränat som nu har slutat och ett svar har kommit igen hos dem alla.

"Det kändes som jag gjort allt i pingisen" tjejrna har då vart allt från 12 till 16 år! ett serielag kanske hade räddat kvar dem inom vår sport!

Dennis Liljeberg Mörsils if

Patrik sa...

Ängby och Safir håller på med ett intressant koncept. Nämligen att starta en serie utanför det ordinarie seriesystemet för breddspelare.

Återkommer om detta när jag har mer kött på benen.

Anonym sa...

Hejsan!

Har för mig att man inom dampingisen har möjlighet att låna spelare till seriespel? Spelare från Mörsil, Östersund osv kan spela seriespel i T ex Ås utan att behöva byta förening.

Anonym sa...

Ja jag tror det är från och med i år det är så..
När vi försökte jag tror det var 2 år sedan var det tvärnit..

Tror sbtf tänkte över situtionen och ändrade det här sedan.. Och det var ju bra.

Dennis

Anonym sa...

Vi har en lånespelare från Föllinge i Ås IF i år...när vi sökte för några år sedan om ett gemensamt serielag Team Jämtland, så handlade det om 1-2("seriemogna") spelare från flera olika klubbar som vi ville ha under gemensamt tak.
Önskan var också att dessa kunde spela kvar i sina ordinarie klubbar vid individuella tävlingar..detta är ju en ekonomisk fråga då det kostar mycket att delta i seriespel samt om man "värvar" spelare också ska stå för alla tävlingar..vi har stora avstånd och därmed blir kostnaden hög för våra småklubbar.

Inför denna säsong kände vi i Ås att vi var redo för seriespel, och har jobbat hårt för att få ihop ekonomin. Tror att vi hade tappat våra 14-17 åringar om det inte hade blivit seriespel nu.

Lagspel kanske är extra viktigt för (många) tjejer?

/Anna-Carin Ås Pingis